Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Några tips ang. porträttfotografering skulle jag behöva.

Vilken eller vilka diafilmer är lämpliga för porträttfotografering?
Samma fråga som ovan fast med sv/v-film.

När det gäller porträttfotografering med sv/v-film, är det lämpligt med något färgat filter då, och isåfall vilket?

Fotograferingen kommer ske inomhus i sken av bygglampor.

Mvh

Inomhus med B&W brukar jag använda Kodak T-max om det ska vara fint korn eller Kodak Tri-x för grövre korn. Bägge filmerna överframkallas i T-max framkallare ca 1-2 min beroende på mitt humör för dagen.
Jag brukar använda grönfilter för "vanliga" porträtt och rött för porträtt med mer kontrast.

Greven

Varför diafilm?

Diafilm och halogenlampor låter inte som någon bra kombination. Ska du fotografera med diafilm ska du antingen köpa en film som är balanserad för glödljus eller använda ett kompensationsfilter.

Samma sak gäller all färgfilm. För att kunna få ett bra resultat i glödljus ska man helst filtrera ljuset så att det får rätt färgtemperatur.

Med negativ färgfilm kan man göra färgjusteringar i efterhand om man går via scanner och dator.

Fuji NPH och NPS är bra porträttfilmer.

PerFogelberg skrev:
Observera att det är JAG som tycker filmerna är bra till porträtt. Vad du gillar kanske är helt annorlunda.
Naturligtvis, tycke och smak är ju väldigt subjektivt men om man hör eller läser vad andra tycker och tänker så har man någonting att börja på och utgå ifrån. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar