Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)

ddeeds

Avslutat medlemskap
Hej,

Ska ut och fotografera en konsert ikväll för första gången och fick tipset att använda "Spotmätning".
Är det någon som kan hjälpa mig och förklara hur de funkar på Canon?
På min kamera (EOS 350d) hittar jag tre olika ljusmätningsmetoder: Evaluerande mätning, utsnittsmätning och centrumvägd genomsnittsmätning.

Vad ska man använda?

Tacksam för alla svar
Johan
 
Hej Johan!
Din kamera har inte spotmätning.
Jag har ingen större erfarenhet av att fota konserter. Men jag hade nog valt Centrumvägd genomsnittsmätning för att få huvudmotivet så bra exponerat som möjligt (under förutsättning att huvudmotivet är i mitten då förstås, eller att du låser exponeringen).

Många fler tips kan jag nog, med min ringa erfarenhet, inte ge dig.
Lycka till i alla fall!
 
om jag förstår det rätt så väljer jag en av dem och tar en bild? så är det klart sedan?
 
Nu vet jag inte alls på vilken nivå i fotandet du ligger, men mätningen ändrar endast exponeringsinställningarna om du använder något av de automatiska inställningarna. Konsertfotografering är däremot inte lätt alls med mycket olika ljus som ändrar sig hela tiden och kör du på de automatiska inställningarna så vill kameran gärna ha blixt i detta fallet. Enligt mig förstör blixten stämningen under konserten och jag tycker att det stör artisterna. Ska man köra utan blixt krävs däremot mycket mer av utrustningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.