Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips, hur göra olika ramar, text mm till foto ?

Produkter
(logga in för att koppla)

INJUREDMOOSE

Aktiv medlem
Hej, jag använder inte PS så ofta, har version 7.0 jag skulle vilja göra lite förstoringar med konst plansch stil, då jag har tillgång till ramverkstad & rama allehandabilder.

Är ute efter nånting ex vis svart inkant 4-5mm bred runt fotografiet som vidare har en bredare vit boarder, motsvarande en passepartout, sedan någon piffig text underst.

Har sett många fina bilder här på FSidan, så om nån har några förslag till bra program vara för ändamålet eller om man kan hitta nått i PS 7.0 som jag har är jag mycket tacksam.
Tack på förhand.
Hälsn Raffe

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=472706

Om det är ca som exemplet ovan visar så är det ngt jag fixar i ps.

Öppnar helt enkelt ett nytt lager som är aningen större med samma upplösning..

Beskär så jag blir nöjd,, klappar så ihop lagren till ett,, går och väljer ramlinje där jag väljer antalet pixlar i valfri färg.. I mitt exempel så är det en pixel och svart.

Lycka till!

MVH Niclas, (som inte är expert på ps, bara så det är sagt,, kanske finns bättre vägar att gå till Rom på..)

Tack för tipsen, Fredrik, ditt förslag var lätt överkurs för mig men detär exact den effekten jag söker så jag skall se om jag kan få till det, lär gå åt lite tålamod & en åh annan svordom.

Tack Niclas också, en enklare variant som också är användbar, skall testa där med.

Tar gärna emot flera tips & tekniker.
Tackar så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar