Advertisement

Annons

Tips hur börjar man frilansa?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik_89a

Ny medlem
Hej!

Jag är väldigt foto intresserad och har fått komplimanger om att jag fotar bra och nu skulle jag vilja ta fotograferandet ett steg längre så att säga och börja frilansa men då jag inte har någon tidigare erfarenhet utav det så är min fråga till er på forumet hur går man till väga för att börja lite försiktigt?

Tanken är att fotografera bröllop och porträtt då det är det som jag har hållt på med och kan bäst.

Mycket tacksam för alla svar jag kan tänkas få utav er duktiga på den här sidan. :)

Börja med att starta enskild firma och skaffa f-skatt så att du kan fakturera dina kunder. Vill du börja väldigt försiktigt kan du fakturera via ex. Frilans finans men tror du på dig själv är det bättre att starta eget. Skaffa en hemsida där du visar dina bilder, kontakta företag mm och erbjud dina tjänster, annonser i lokaltidningen, på internet, facebook, blogg, ja, listan kan göras lång. Knacka dörr, ring runt. Kunderna kommer inte komma till dig om du inte syns, syns du inte finns du inte.

Det är bara att köra hårt. Som sagt, Fskatt eller FA-skatt (så du kan arbeta på vanligt kneg ett tag i början).
Gör en snygg portfolio, tex ett jädrans smidigt sätt är ju att visa bilderna på en Ipad. Det är framtiden det. Men självklart funkar en vanlig portfolio utmärkt också :)

Gör en hemsida eller en blogg enbart dedikerad till din fotografi. Lite text och mycket snygga bilder.

Gör snygga visitkort som du kan dela ut till alla du träffar, JÄMT OCH HELA TIDEN!

Om du ska sälja dig billigt (som de flesta verkar vilja göra idag) så gör åtminstone klart för kunden att detta blir lite billigare eftersom det är första jobbet du utför åt dom. Blir dom nöjda så återkommer dom, trots ett lite högre pris.

Lycka till!

Behövs ej!

Börja med att starta enskild firma och skaffa f-skatt så att du kan fakturera dina kunder. Vill du börja väldigt försiktigt kan du fakturera via ex. Frilans finans men tror du på dig själv är det bättre att starta eget. Skaffa en hemsida där du visar dina bilder, kontakta företag mm och erbjud dina tjänster, annonser i lokaltidningen, på internet, facebook, blogg, ja, listan kan göras lång. Knacka dörr, ring runt. Kunderna kommer inte komma till dig om du inte syns, syns du inte finns du inte.

Det går utmärkt att fakturera utan F-skatt eller utan att anlita svindyra frilans Finans. Mer info finns på skatteverkets hemsida. När du kört som hobbyverksamhet något år och fått stadigare inkomster kan du fixa F-skatt. Du har även rätt att göra avdrag för dina kostnader för resor, prylar mm och kvitta dessa mot dina intäkter. Redovisningen sker årsvis och är enkel. Enda nackdelen är att du inte kan lyfta momsen direkt. Du gör istället avdrag för hela köpesumman. Se mera här nedan.

http://www.skatteverket.se/privat/b...rer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Det går utmärkt att fakturera utan F-skatt eller utan att anlita svindyra frilans Finans.
Precis. Att satsa tid och pengar på att registrera firma, designa logga, bygga upp webbsajt, köpa utrustning och kontorsattiraljer, trycka visitkort osv är att börja i fel ände.

Vill man satsa på en yrkeskarriär som frilansare är det bara två saker som gäller i början:
1. Lär dig sälja och skaffa kunder.
2. Leverera tillräckligt bra produkt till kunderna.

Tony & Erland
Tack, det var extremt skönt att läsa!
/Anders

Väldigt många här på FS har fått höra hur duktiga dom är.Jag betvivlar inte omdömet om dej,men mitt förslag är att du försöker få kontakt med exvis ett brudpar och erbjud att mot rimlig kostnad ta några bilder, för att sen få en bekräftelse på kvalitén och få en sporre eller lärdom att sen gå vidare.Jag håller med vissa andra inlägg här, börja inte i fel ända med en massa prylar och reklam,utan börja med att sätta ned foten på en spontan tagning.

Väldigt många här på FS har fått höra hur duktiga dom är.Jag betvivlar inte omdömet om dej,men mitt förslag är att du försöker få kontakt med exvis ett brudpar och erbjud att mot rimlig kostnad ta några bilder, för att sen få en bekräftelse på kvalitén och få en sporre eller lärdom att sen gå vidare.Jag håller med vissa andra inlägg här, börja inte i fel ända med en massa prylar och reklam,utan börja med att sätta ned foten på en spontan tagning.

:) tack walter, det var omtänksamt.
Jag är inte där än, försöker hitta den fotostil som är jag eller annat utmanande. Kallar projektet för foto1973 och finns på http://andersekmark.blogspot.com och där finns fullt med helt ok bilder från mitt sökande och lärande. Det hela går ut på att publicera 1973st foton och under den tiden gå genom ett par eller alla faser som fotograf. I nuläget är jag i fasen "för självkritiskt" för jag vet hur det kan se ut (iteorin) och har därmed svårt att få upp kameran ur ryggan som är med överallt... jobbar på det genom att plöja fotodokumentärer på svt.se/play någon annan strategi har jag inte som tresmåbarnsfar... gäsp. Fotouppdragen är en handfull babyfoto, samt ett framtida CD omslag som hägrar. Gillar inte svartarbete och då var länken från Tony perfekt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar