Annons

Tips gällande Sigma objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lelle_sj

Medlem
Hej!

Jag hittade en annons på nätet igår gällande
ett Sigma 55-200/4-5,6 DC för drygt 1400 kr.
Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv?
(Objektivet är ej begagnat.)

Storleken och brännvidden skulle passa mig som handsken men är det prisvärt?

/Lelle
 
Det kostar 1495:- i butik, och tja... man får väl säga att det är rätt prisvärt. Det är inte mycket pengar, men det ger heller ingen superkvalité. Frågan man måste ställa sig är om man behöver superkvalité. Jag vill ha det, så jag hade inte köpt det. Men till en "familjebildsknäppare" så är det nog bra. (jo, jag tar sådana bilder jag med)....
 
Jag har haft den gluggen. Levererade häpnadsväckande bra bilder i förhållande till priset. Körde ut A4 med den från en 300D, vanliga svennar var djupt imponerade av den tekniska kvaliteten.
 
Tja.. med f/4-5.6 så är blixt ett måste.. tiderna blir inte så korta att du klarar dig enbart med att höja ISO-känsligheten. Möjligen i den korta änden (55/4), men knappast på 100mm eller över, om du inte befinner dig i en välbelyst sporthall.

Jag brukar fotografera i sporthallar med god belysning och där får jag 1/320 vid f/3.2 och ISO800, vilket innebär med ett f/5.6 1/100 vid ISO800 och således skakningsoskärpa om du vill använda 200mm. Då får du upp i ISO1600 för att få upp slutartiden till 1/200.
 
Lelle_sj skrev:
Ok, men ISO1600, blir det inte väldigt kornigt då?
Jag har en Canon EOS 350D.

Visst blir det brus men inte värre än att man kan leva med det tycker jag.

Här är en bild tagen med Tamrons motsvarande 55-200 och ISO 1600 på en Canon 400D.

http://gt3.homeip.net/bilder/2006-10-13 Stockholm Open/slides/B_1667.html

Visst är det brus men det får man väl ta.

Det objektivet är ännu billigare än Sigma, 1.095 på Cyperphoto och för dom pengarna kan man verkligen inte klaga på bildkvalitén. (Jag köpte det i avvaktan på att övertyga mig själv om att jag behöver ett Canon 70-200/4 IS).



Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.