Annons

Tips från mer erfarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Yohanniz

Ny medlem
Hej!

Jag är en tjej som nyligen har börjat fota. Jag är intresserad framförallt av att fotografera landskap och natur, och jag skulle vilja ha lite tips från er som är mer erfarna vad det är jag skall tänka på för att få till bra bilder. Jag kan kamerans funktioner någorlunda bra, men när det gäller den konstnärliga biten att få till fina och uttrycksfulla foton så har jag mycket att lära.

Något annat som intresserar mig är att fotografera personer. Hur gör jag för att lyfta fram det personliga i någons anletsdrag i fotot?

Tacksam för goda tips!

Johanna

Studera andra fotografers bilder. Gå igenom mästarna och klassikerna i den genren du intresserad av. Försök hitta vad du tycker om i andras bilder och fundera en del över varför du gör just det. Fotografera spontant och mycket, men då menar jag inte överdrivet knäppande. Reflektera över din egen fotografi när du har tid, men inte just när du tar bilder. Försök umgås med, i dina ögon, duktiga fotografer. Att lära och få känsla för bilden kan ta lite tid men det kommer med engagemang i dina och framför allt andras bilder.

Utställningar och gallerier är en bra plats för kontakt och lärande. Vilken fotografisk metod som är bäst för dig är svår att säga men att lära om andras metoder är betydelsefullt. Lita på dig själv.

Senast ändrad:
förutom de ovanstående tror jag att du bör fundera på ljussättningen i de porträtt etc du uppskattar. Fotografi är trots allt att arbeta med ljus så att förstå det är viktigt (inte för jag själv gör det speciellt bra)

Fotoguiden (.se) råkar just nu ha en "10 tips för bättre landksapsfotografi" på sin förstasida, skriven av ett pro... :)

ANNONS