Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips - Fotobok gratis!!

Produkter
(logga in för att koppla)

pasram

Aktiv medlem
Från Utsidans hemsida:

En egen personlig fotobok var tidigare en omöjlig dröm, men digital tryckteknik gör det möjligt att trycka böcker med en väldigt liten upplaga. Utsidan och myphotobookk erbjuder en möjlighet att kostnadsfritt beställa en bok och prova på den nya tekniken.

myphotobook har en gratis mjukvara för layout av fotoböcker på sin hemsida. I programmet kan man layouta sina bilder som man vill, upp till nio foton på en sida. Fotoböckerna finns i flera olika format och bindningstyper När boken är färdig laddas den upp på deras server och man beställer online. Ange koden MPB25KR när du beställer och få 100 kr rabatt. Den billigaste boken kostar 99 kr.

Erbjudandet giltigt t.o.m. 15/3 2007

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/index/1211.htm
 
Jag skall testa detta. Återkommer med resultatet. Tänkte mig en org. med spiralbindning 24 sid. Skall bli kul! :)
 
Så, nu är den ivägskickad. Efter mycket om och men kan man ju säga. Helt stabil är inte deras layout-program iaf.
 
Sitter å försöker göra en sån här liten gratisbok men tycker att layoutprogrammet verkligen är katastrofalt. Man gråter ju blod när man försöker få till sina sidor. Hur centrerar man en bild? Hur förminskar och förstorar man skalenligt?

Hade det inte varit för att den lilla boken nästan är gratis så hade jag aldrig ens försökt.

Har tidigare gjort en bok från Pixopolis och det programmet var mycket mer lättjobbat. Resultatet blev bra också.
 
contender skrev:
Sitter å försöker göra en sån här liten gratisbok men tycker att layoutprogrammet verkligen är katastrofalt. Man gråter ju blod när man försöker få till sina sidor. Hur centrerar man en bild? Hur förminskar och förstorar man skalenligt?

Hade det inte varit för att den lilla boken nästan är gratis så hade jag aldrig ens försökt.

Har tidigare gjort en bok från Pixopolis och det programmet var mycket mer lättjobbat. Resultatet blev bra också.

Håller med om att det var urdåligt! Efter att ha kämpat med en bok i 2 timmar så hittade jag "avancerat läge"-knappen uppe till höger. Då kunde man justera bilderna själv.

Nere till vänster så kan man välja hur bilderna skall lägga sig och hur många foton man vill ha på varje sida. Tog en stund innan jag upptäckte de knapparna också. :)
 
*hehe* skulle preciiis svara på ett inlägg men det försvann. För att förtydliga det hela igen så är det POCKET-versionen på 12 sidor som kostar 99 kr. Tillkommer gör 49 kr i frakt och exp.

För min Compact på 24 sidor med spiralbindning betalade jag tot. 128 kr. Billigt. Men bra? Det vet jag när den kommer. :) Det är kul att testa på, har inte gjort det innan då jag tyckt det har varit för dyrt.
 
Någon som testat myphotobook förut? funderar på att utnyttja erbjudandet till en sv/v 18,5cm x 18,5cm bok för 129:- Formatet passar mig bättre.. Men hur är bildkvaliteten? Bör man förminska bilderna och skärpa upp dem innan?
 
Jimpawa skrev:
Någon som testat myphotobook förut? funderar på att utnyttja erbjudandet till en sv/v 18,5cm x 18,5cm bok för 129:- Formatet passar mig bättre.. Men hur är bildkvaliteten? Bör man förminska bilderna och skärpa upp dem innan?

Jag sökte här på FS innan jag testade och det enda jag hittade var att bilderna var ok men att leveranstiden var en månad och inte 12 dagar.
 
Jag håller just nu på att överföra en 24 sidors bok i 18x18 cm med spiralbindning.

Håller med ovanstående att deras mjukvara inte är den bästa direkt. Även med Avancerat läge så känns det lite halvfärdigt.

Skall bli kul att se vad som kommer fram.
 
Någon som fått sina böcker än? Hur såg de ut?

Försöker beställa nu, en liten pocket med bilder på grabben. Men något gåt fel med rabattkoden. Jag har visst inte behörighet att lägga till en sån... Skulle ju gälla till 15/3 enligt utsidan...
 
Jag har fått min minimala bok nu. Kvalitén på bilderna är helt ok. Pappret är lite väl tunt. I ett ljust motiv så kan man se delar av bilden på andra sidan, inte speciellt snyggt. Om det inte hade varit för rabatten hade den inte varit speciellt prisvärd. 150 kr inkl frakt för denna minimala spiralbundna bok är inte billigt direkt.
 
Idag dök så min fotobok upp från ovan nämnda företag. Beställde en 36-sidors bok av modell Compact, valde blankt papper. Intrycket är blandat, fäger stämmer väl överens med hur de ser ut på min skärm. Kvaliten på papper och omslag känns även de helt ok. Däremot så har bilderna rätt låg rastertäthet, i alla fall jämfört med den bok jag tidigare gjort från fotobok.se.

Ni som funderar på myphotobook, se till att skärpa upp bilderna mer än vad ni normalt sett brukar göra
 
Sänkt rabatt och "Hacking tool"..

Blev lite nyfiken och registrerade mig precis hos "myphotobook" och upptäckte dels att:

- rabatten numera är 50:-

- mitt virusskydd påstår sig ha upptäckt och stoppat "Hacking tool" (\myphotobook\xtras\process.exe)

- man kan inte få faktura

Det sammantaget gör att jag nog letar vidare efter lämpligare leverantörer ;-)


[edit] Hmm.. såg nu att det står tydligt i första inlägget att den ursprungliga rabatten bara gäller tom 15.3 så det ska jag väl inte klaga på..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.