Annons

Tips för thailands resa? Film? Fukt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perfransson

Medlem
Så var biljetterna bokade och klara. 2 veckor runtresande i södra thailand. Nån som har tips på en bra dia film? Lättanvänd och med fina färger. Vill att blått vatten ska vara mycket blått, lär bli en hel del fotogaferande på stränder men också kvällstid. Andra utrustningstips för resan? har redan tänkt på extra batterier. Sen har jag fungerat på att de är välldigt fuktigt där nere, nån som har nån erfarenhet av fuktprobelm, om man vandrar runt i djungeln med en modernare systemkamera?

Film val: Kodak e100VS ger sköna blåa färger.
Fuji Provia 100F är också en bra film.

Glöm inte pol. filtret

De flesta kameror klarar av klimatet i Thailand ganska bra så länge du inte tänkt bada med kameran:)?

Skall du ut och trecka eller om du kommer under regnperioden kan det nog vara bra att förvara hus, gluggar och film i seperata påsar. Du kan även trä en påse över kameran och endast ha frontlinsen utanför. Sätt ett gummiband runt objektivet och du har ett väl fungerande regnskydd.

Trevlig resa!

Drick mycket vatten och ta med magmedicin!
Det enda tips jag kan ge då jag inte hann fota så mycket om man säger så...

E100VS är inte lättanvänd. Mycket liten exponeringslatitud. Dessutom blir det lätt färgstick om den framkallas på "fel" labb.
Jag skulle välja en "amatörfilm" som Fuji Sensia 100. Fint korn, fina färger, lågt pris - kan köpas med framkallning inkluderad.

Se upp för kondens om du har grejorna i täta plastpåsar. Det kan sluta i katastrof.
Ett polfilter ska du ha med. Det kan ge riktigt djupblått vatten.

Jo polfiltret får garanterat följa med och sen såg jag att scandinavianphoto hade kampanj på Kodak 100VS. Hoppas verkligen inte på magsjuka. Tror det blir några rullar Fuji Sensia 100 också, har använt dom tidigare med gott resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar