Annons

Tips för snabbare LR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mjo, man bör nog ha både hängslen och svångrem om man gör så, men det går i alla fall fort när det krashar ;)

Jag hade dock (på fullaste allvar) en gång tillgång till en dator med ett par såna här http://www.fusionio.com/products/iodrive-octal/ i ett par dagar.

Det var det jävligaste jag sett. Jag har aldrig sett något liknande. Att de sen kostar sexsiffrigt för ett par hundra gig är en helt annan sak....

Maskinen skulle bli en Oracle-server. Men vi ville ha lite kul med den först... ;)

Jag installerade lite nya prylar i min dator, och bl.a. då 32 GB RAM i och med att det är så billigt nu för tiden. Jag laddade också hem och installerade ett program för att köra en RAM-disk (något jag inte ägnat mig åt på en herrans massa år). Hittills har jag bara testat att köra en virtuell Windows 8 från RAM-disken, men Lightroom borde också bli hyfsat snabbt om man kör katalogen på en sådan :)

Kör själv med RAM-Disk på 6GB (totalt 16GB) och kör med temp-mapp till bl.a firefox! Testa det och du surfar så mycket fortare :)

Jag hade dock (på fullaste allvar) en gång tillgång till en dator med ett par såna här http://www.fusionio.com/products/iodrive-octal/ i ett par dagar.

Det var det jävligaste jag sett. Jag har aldrig sett något liknande. Att de sen kostar sexsiffrigt för ett par hundra gig är en helt annan sak....

Maskinen skulle bli en Oracle-server. Men vi ville ha lite kul med den först... ;)

Man får rätt bra fart med billig RAM-disk också, men man ska kanske inte använda det till något kritiskt - blir ju inte fullt så stort heller. Att använda det till LR-katalogen är nog dumt, men att lägga cachefilerna där torde vara tämligen riskfritt och borde också snabba upp en del.

Största nackdelen jag såg när jag testade lite snabbt är att det tar rätt lång tid både att stänga av och starta Windows med RAM-disk, eftersom den ska skrivas ner och läsas från vanlig HD.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto