Annons

Tips för plåtning av dop!

Produkter
(logga in för att koppla)

piix

Aktiv medlem
Okay, jag vet att inte detta är bröllop... men tycker det ligger tillräckligt nära för att kunna ställa frågan i detta forum. Dessutom inbillar jag mig att det finns en hel del fotografer här som är duktiga på att få till bra bilder i kyrkomiljö.

Detta är mitt första dop, därför har jag läst på lite i andra trådar här på fs (gällande dop) och kommit fram till detta:

* Använd inte blixt!
* Använd hög iso, runt 800.
* Ställ ljusmätningsmetod på partiell mätning, och mät på det viktigaste (=barnet).
* Avaktivera pip-ljudet som kameran häver ur sig när den hittar fokus.
* Sätt kameran i AV och ställ in största möjliga bländare.
* Plåta i RAW, men detta borde väl vara självklart vid det här laget ;)

Har jag missat några andra viktiga punkter?

Jag tänker använda min Canon 40D med antingen Tamron 17-50/2.8, Tamron 28-75/2.8 eller Canon 100/2.8L Macro. Något förslag på vilken av dessa objektiv som skulle kunna lämpa sig bäst?

Hej, jag har fotat dop med mitt 50/1,8 II till min Canonkamera. Det har gått bra utan blixt, även om det varit en grå novemberdag. Tror jag gick upp till iso 1600 på några bilder när det var väldigt mörkt. Ditt Tamron 17-50 borde funka bra och så kör du på 2,8 i bländare. Det är ju ändå ljusare nu än i november, även om det är en grå dag. Lycka till!

Tips

1. Kolla hur det ser ut i kyrkan. Var kan du stå och var finns ljusinsläppen.
2. Prata med prästen om det går och fråga om det är ok att fota från den plats du önskar. Du kan också be honom att dra ut på någon del av processen så att du hinner med o plåta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar