Annons

Tips för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonus93

Medlem
Hej köpte en 550D igår och har börjat små fota lite allt möjligt! Har även börjat läsa manualen osv för tips men skulle gärna få alla möjliga tips från alla er nu som kan fota bra osv. Det är bara att bomba på med tips allt från det lättaste till lite mer avancerat. Jag set det bara som en utmaning om det är lite svårare men kul med lite av båda! Tack så mycket på förhand! // Jonas
 
Hej hej!

Mitt bästa tips är nog att inte fota med motivprogrammen (typ sport, landskap eller "gröna läget") utan våga prova Av, Tv, P och M-lägena. Lite svårare i början, men mycket skojigare och mer lärorikt.

Ha så kul :)
 
Lär dig den grundläggande tekniska biten. Lär dig hur ISO, bländare och slutartid funkar. Läs på om komposition.
 
Ta minst 1000 bilder innan du skickar in din första för recension på ett publikt forum.

Per.

Men Per... Detta är väl inget bra inlägg!?
Vadå ta 1000 bilder innan man kan visa något?

Varför har vi då fotosidan?


Mitt tips är att läsa mycket, lära sig vad slutare och bländare har för koppling. Läsa ljuset när du är ute.
Titta på det du vill plåta med "fotoögat".
Spara pengar till nya gluggar, för det är inte "huset" som gör bilden bra. Objektiven är ABSOLUT viktigast.

Här på fotosidan finns massor med tips att få, både genom att lägga upp dina bilder och även genom att kolla här i alla forum.


Lycka till!!

//B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.