ANNONS
Annons

Tips för motljusbilder m 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Idag har jag nog haft en bad-photo-day inget blev bra tycker jag. Har problem m motljusbilder inte så att jag får reflexer eller så (har inget motljusskydd ännu) men fotar jag t ex porträtt mot en ljusare bakgrund så blir motivet i mitten så mörkt. Har testat olika inställningar på ljusmätning men tycker inte att det blir någon större skillnad.

Har testat m upplättningsblixt också men nja...

Har ni några tips eller är det bara nybörjarfel?

Kanske denna fråga eg ska ligga i nåt annat forum men ställde den här för att nån Canonist ev kan guida mig till rätt inställningar etc.
 
"Modell framför en ljusbakgrund" situationen kan ibland lösas med att överexponera med ett steg. Nackdelen är att du kan få bakgrunden utfrätt på det sättet.

Testa också att använda utsnittsmätningen (täcker 9% i mitten av sökaren) på din kamera. Arean som du skall mäta ljuset från ska infinnas inom dessa 9%.
 
Darren skrev:
"Modell framför en ljusbakgrund" situationen kan ibland lösas med att överexponera med ett steg. Nackdelen är att du kan få bakgrunden utfrätt på det sättet.

Testa också att använda utsnittsmätningen (täcker 9% i mitten av sökaren) på din kamera. Arean som du skall mäta ljuset från ska infinnas inom dessa 9%.

Vilken av inställningarna är utsnittsmätningen då?
 
Hej

I vilket läge har du kört upplättning då?

Prova i Av läge om du inte provat.

HAr du extern blixt eller den inbyggda?
 
Jag har redan testat med den inställningen (som jag skrev ovan) men blir ju ingen skillnad. Finns det andra knep?
 
roinek skrev:
Hej

I vilket läge har du kört upplättning då?

Prova i Av läge om du inte provat.

HAr du extern blixt eller den inbyggda?

Kör oftas AV läge och har en extern 420EX blixt men har nog oftast testat m inbyggda. Ska prova lite mera, min man får agera modell (det tycker han är "jättekul").
 
roinek skrev:
Kör du blixten i HS läge då?


Prova även att sätta blixten + 2 ev och kameran på -1,5

Roine
Hmm, vad är HS läget?

+2 på blixten menar du öka blixt?
-1,5 på kameran menar du ett till två steg kortare slutartid?

Jag är nybörjare på manuella inställningar så jag kanske ställer konstiga frågor...
 
Vem är Canonkungen Av Motljus ;D

Vem är Canonkungen av motljus ;D
Jag har suttit i en timma nu och prövat olika inställningar.
Detta har jag:
- 2 meter till en person som ska fotas.
- Fönster bakom med relativt mycket motljus. Men jag ser balkongerna tydligt på andra sidan gatan.

Detta händer:

Personens siluett blir mörk.
Fönstret blir bara vitt, man ser inte ens balkongerna på andra sidan gatan.

Rummet är ju inte mörkt så varför måste jag använda en blixt?.

Jag har läst sidan 77 i manualen.... och ändrat "Exkomp.Blixt" och ser att man kan variera blixten där... men finns det några knep förutom blixt?


Är det någon som sitter på en 350D eller 20D som kan hjälpa till med ett tips?
 
Senast ändrad:
emji skrev:
Rummet är ju inte mörkt så varför måste jag använda en blixt?
Blixt har man inte bara för att göra mörkt ljusare (för att inte få för lång slutartid) utan även för att minska kontraster.

Finns det några knep förutom blixt?
Efterbehandling av bilden - gör den mörka personen ljusare. Tyvärr blir bildkvaliteten sämre då och för att undvika det krävs två olika exponeringar som slås ihop efteråt. Inget jag skulle rekommendera när man fotar en person ;-)
 
Prova att:
Sätt Cf8 till 1, dvs ändra taktiken för blixtmätning, se sidan 150 i manualen (den engelska)

Ställ kameran i Av läge
Ställ blixten i HS läge (Se manualen för den, har inte manual till 420EX)
Använd gärna centrumvägd mätning

Prova att fota med motivet som bilr mörkt imitt i bilden med mittre fokuspunkten aktiv

----------------------------------


Det jag menar är att:

Ställ blixtkompenceringen i kamerna till +2
Ställ exponeringen till -1,5 i kameran
Ställ kameran i Av läge
Ställ blixten i HS läge (Se manualen för den, har inte manual till 420EX)
Använd gärna centrumvägd mätning



Prova att fota med motivet som bilr mörkt imitt i bilden med mittre fokuspunkten aktiv

Se vad som händer
Detta för att visa att blixten ger det som du kompencerade bort.

Ger mer motiv runt objektet (din man) men ändå bra exponering
 
roinek skrev:
Prova att:
Sätt Cf8 till 1, dvs ändra taktiken för blixten.
Ställ blixten i HS läge (Se manualen för den, har inte manual till 420EX)
Använd gärna centrumvägd mätning


Hittar inget om HS läge i manualen till 420EX utan bara nåt som heter FP-blixt läge (blixt m kort synktid). Knappen på blixten ställs på H så det kanske är det samma som HS-läge?
 
En enkel metod att mäta ljuset i knepiga situationer är att mäta mot sin egen handflata eller handrygg och sen exponera lite knappt. Att det blir lite utfrätt i övrigt kan ju lätt fixas till i bildprogrammet. Värre är det med dia där gäller det att försöka finna medelvägen.

Det borde väl inte vara så svårt att även med en digitalkamera exponera efter denna princip?
 
roinek skrev:
Japp Karin, du e på rätt läge i blixten.

Blev det nån skillnad om du testade det jag skrev?

Roine

Nu har jag testat! Först helt utan blixt, sen blixten inställd på gröna pricken, sen med H-läget och två olika värden på blixten (kompensering). Jo, det blir en himla skillnad faktiskt. Vet inte om det blir lika bra m den inbyggda blixten då men kanske om man ändrar i blixtinställningarna då.
 
Motivet är sannolikt det viktiga och ska prioriteras. Bakgrunden får då bli som den blir. Ljuset mäts mot motivet.

Kameran kan ställas i läge M och önskad bländare ställs in, t ex 5,6. Gå nära motivet och mät ljuset med kameran mot insidan av din hand. Skruva på tidsinställningen tills dess att mätaren visar +1 eller +2/3. Insidan av handen reflekterar ca 32% och ljusmätaren upplever det som 18%, därav +1 steg.

Motivet blir nu rätt exponerat och resten sannolikt överexponerat.

Om detta inte ger den önskade bilden behöver mer ljus tllföras motivet, så att kontrastskillnaden mellan motiv och bakgrund minskas och håller sig inom kamerans omfång. Detta kan göras på två sätt:

1. Tillsätt blixtljus. Kameran i M-läget, mät upp önskad exponering av bakgrunden genom att ställa in tiden. Bländarvärdet behålls som tidigare. Kameran kommer vid exponering ge rätt exponering av motivet (viss justering av blixtljusmängden kan behövas) och önskad exponering av bakgrunden.


2. Reflektera in mer ljus i motiviet med hjälp av en reflexskärm. En enkel reflekskärm är ett frigolitflak som kan köpas på en byggmarknad. Nackdelen är att spontan fotografering är något svårarree än med metod 1. En vit duk eller liknande som med en enkel stagningsanordning kan placeras eller fästas på maken kan göra underverk. Mer ljus kommer att nå motivet och dämpar på detta vis skillnaden i ljus mellan motiv och bakgrund.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar