ANNONS
Annons

Tips för långresa..

Produkter
(logga in för att koppla)

joadoa

Aktiv medlem
Hej, nu är resan till Vietnam/Kambodja bokad. Jag + flickvän kommer att vara borta i ca 4 veckor.

Jag kommer att ta med ett 18-55 optik och kameran med en laddare. det är den enda utr. jag kommer att ta med. Jag kommer nog att fota mycket och kontinuerligt och då kommer vi till problemet. Ska jag ha ett få antal stora minneskort eller många små. Jag kommer att fota i raw-format.

Är det någon som har tips/erfarenhet utöver denna fråga så skriv gärna dom också.

Mvh/joakim

Många mindre kort, går ett sönder förlorar man inte så många bilder.
Kanske även en liten smidig 2,5" disk, att kopiera in allt på vid tillfälle som extra backup?

Jag hade nog också valt flera mindre och eventuellt med lägre hastighet om du vill hålla kostnaden nere. Du märker inte mycket i prestanda på kameran och snabba serietagningar kanske inte är högsta prioritet?

/FW

Hej, nu är resan till Vietnam/Kambodja bokad. Jag + flickvän kommer att vara borta i ca 4 veckor.

Jag kommer att ta med ett 18-55 optik och kameran med en laddare. det är den enda utr. jag kommer att ta med. Jag kommer nog att fota mycket och kontinuerligt och då kommer vi till problemet. Ska jag ha ett få antal stora minneskort eller många små. Jag kommer att fota i raw-format.

Är det någon som har tips/erfarenhet utöver denna fråga så skriv gärna dom också.

Mvh/joakim

Kanske säkrare med flera mindre om nu något skulle gå sönder? Men det blir väl en hel del kort då om du fotar i RAW och 4 veckor?
Jag var själv i bla Vietnam/Kambodja för några år sen och besökte flera ställen och det gick åt en hel del utrymme på korten. Jag hade dock en 80 gb hårddisk med mig som jag tömde korten på med jämna mellanrum.

Vilka ställen ska ni besöka?

Personligen tycker jag att det enda objektivet du har med dig är för lite men om det är enda alternativet så är det ju bättre än inget.

Ta med ett extra objektiv när jag kom fram till Albanien i somras så fungerade inte fokuseringen i mitt EFS 17-55 den har troligen fått en smäll på fronten när jag förvarade den i handbagaget tur att jag hade mitt 10-22 objektiv med mig det är inte så roligt att ställa skärpan manuellt under två veckors fotande

/Leo

Kanske säkrare med flera mindre om nu något skulle gå sönder? Men det blir väl en hel del kort då om du fotar i RAW och 4 veckor?
Jag var själv i bla Vietnam/Kambodja för några år sen och besökte flera ställen och det gick åt en hel del utrymme på korten. Jag hade dock en 80 gb hårddisk med mig som jag tömde korten på med jämna mellanrum.

Vilka ställen ska ni besöka?

Personligen tycker jag att det enda objektivet du har med dig är för lite men om det är enda alternativet så är det ju bättre än inget.

Hej, tack för alla svar. Jag har ingen hd som kan vara bildinsammlare, dessa brukar juvara rätt dyra men kom gärna med tips på bra sådana.

Jag har bara två obj. ett sigma 18-55 2.8F och canon 50 1.8F. Ska jag ta med båda?

Vi kommer att åka runt i vietnamn och kambodja, vi har inga direkta ställen vi vill se. Dock är Ankorvatt (skit i stavningen :) ) bokat och några större städer.

Är det någon som har tips så skriv dom!

/Jocke

Hej, tack för alla svar. Jag har ingen hd som kan vara bildinsammlare, dessa brukar juvara rätt dyra men kom gärna med tips på bra sådana.

Jag har bara två obj. ett sigma 18-55 2.8F och canon 50 1.8F. Ska jag ta med båda?

Vi kommer att åka runt i vietnamn och kambodja, vi har inga direkta ställen vi vill se. Dock är Ankorvatt (skit i stavningen :) ) bokat och några större städer.

/Jocke

Tycker defintivt att du ska ta med ditt 50 1,8 också, ingen större vikt?
Ojoj, vart ska man börja?
Angkor Wat absolut (även om jag blev lite småbesviken på plats pga miljarder turister, som jag själv iofs). Har ni en guide kommer han med all sannolikhet ta er till en hög platå inne i Angkor för solnedgång och givetvis själva Angkor Wat för soluppgång (hela området är nog större än Kolmården så 2 dagar är att rekommendera).
Jag skulle dock ha velat fota Angkor Wat även vid solnedgång då ljuset låg snyggt på istället för att hänga vid platån.

Phnom Penh intressant ur historiskt perspektiv och Tortyrfängelset inne i stan är väl värt ett besök. Killing Fields däremot gav mig inte mycket, bara ett stort fält i praktiken förutom monumentet med hundratals dödskallar staplade på varandra.

Om ni åker från PP till Siem Reap så skippa "den fantastiska" båtturen och ta bussen istället. Ni sparar pengar, tid och slipper sitta uttråkade och uttorkade i gassande sol i flera timmar på en båt.

Saigon - Spännande stad med gammal fin arkitektur och mer "västerländsk" än Hanoi. Tunnelsystemen en bit utanför stan är ett måste.

Hanoi - Intressant stad med en mer "kommunistisk" känsla. En tur i Halong Bay rekommenderas också men ta allt de säger med en nypa salt =)

Hué - Inte så spännande förutom tunnelsystemet en bit utanför stan som bara det är värt en tripp hit.

Nha Trang - Fantastisk 6 km strand med bra bad och dyk men i övrigt lite "Mallorca-känsla"

Tåg inom Vietnam var riktigt behagligt och smidigt.

Det var det jag kommer på nu, fråga gärna om det skulle vara nåt.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=107217
Inte allt för dyrt, men dessa är ju relativt ömtåliga så nån sorts fodral/låda att ha dem i är nog att rekommendera om du ska ha den i en rygga.
Sen vet jag inte om jag hade tömt alla mina minneskort och helt o hållet förlitat mig på en sån här hårddisk, antingen 2 diskar då eller minneskort så du slipper tömma dem, så du har det sparat på både korten och den lilla disken.

Tycker defintivt att du ska ta med ditt 50 1,8 också, ingen större vikt?
Ojoj, vart ska man börja?
Angkor Wat absolut (även om jag blev lite småbesviken på plats pga miljarder turister, som jag själv iofs). Har ni en guide kommer han med all sannolikhet ta er till en hög platå inne i Angkor för solnedgång och givetvis själva Angkor Wat för soluppgång (hela området är nog större än Kolmården så 2 dagar är att rekommendera).
Jag skulle dock ha velat fota Angkor Wat även vid solnedgång då ljuset låg snyggt på istället för att hänga vid platån.

Phnom Penh intressant ur historiskt perspektiv och Tortyrfängelset inne i stan är väl värt ett besök. Killing Fields däremot gav mig inte mycket, bara ett stort fält i praktiken förutom monumentet med hundratals dödskallar staplade på varandra.

Om ni åker från PP till Siem Reap så skippa "den fantastiska" båtturen och ta bussen istället. Ni sparar pengar, tid och slipper sitta uttråkade och uttorkade i gassande sol i flera timmar på en båt.

Saigon - Spännande stad med gammal fin arkitektur och mer "västerländsk" än Hanoi. Tunnelsystemen en bit utanför stan är ett måste.

Hanoi - Intressant stad med en mer "kommunistisk" känsla. En tur i Halong Bay rekommenderas också men ta allt de säger med en nypa salt =)

Hué - Inte så spännande förutom tunnelsystemet en bit utanför stan som bara det är värt en tripp hit.

Nha Trang - Fantastisk 6 km strand med bra bad och dyk men i övrigt lite "Mallorca-känsla"

Tåg inom Vietnam var riktigt behagligt och smidigt.

Det var det jag kommer på nu, fråga gärna om det skulle vara nåt.

Tackar, jag och tjejen ska fundera ut lite frågor! :)

Ang. att fota i raw, det tar ju en massa plats så jag skulle kunna fota i jpeg eller mindre raw, men sedan kommer ju alteregot fram och berättar att vad händer om jag tar den där "perfekta" bilden, då vill jag ju ha den så bra upplösning som möjligt?

Är det någon som kan ge lite tips eller kloka tankegångar?

/Jocke

Hej Jocke!

Jag besöte kambodja och vietnam under januari i år så jag tänkta bara skriva vad jag tycker är värt och inte...

Ankor området: Absolut ett måste. Om du vill ha lite mindre turister på samtliga ställen så skall du be guiden göra turen "baklänges", dock missar man solnedgången vid Ankor Wat men pga turisterna så kände jag att det kvittade. (jag har varit där 2 ggr och gjort turen både "framlänges" och "baklänges") Skaffa egen guide!! Jag och min flickvän klarade oss gott på 1 dag. Självklart går det att fördriva 2-5 dagar iom att området är stor men i slutet blir det dock väldigt mycket sten :)

Siem Reap i sig klarar man sig på 1 dag.

Phnom: För att förstå hur Pol Pot regerade där nere så rekommenderar jag att åka ut till Dödens fält", man får lite mer grepp om hur det faktiskt var där nere. Och allt hände ju faktiskt för ca. 30 år sedan, mao "på våran tid". Fängelse S-21 är också att rekommendera. S-21 och Dödens fält klarar man av på en förmiddag om man startar i tid. Kungapalatset och nationalmuseet är inte så mycket att hänga i julgranen enligt min mening.

HCMC: Häktiskt!

Mui Ne: mycket trevlig strandställe, inte så mycket mer att göra bara.

Nah Trang: Staden gud glömde, personligen så tyckte jag inte om Nah Trang.

Hanoi: Väldigt "myllrig" och mysiga franska kvarter. Räcker med 1-2 dagar. Utgå från Hanoi och ta er till Halong-Bay. Vi tog en tur med 1 övernattning på båt, riktigt skoj faktiskt då vi hamnade med bara vietnamesiska turister.

Sapa: Ligger högt upp i norra vietnam, rekommenderas jätte mycket! Otroliga landskap och oändligt med risfält. Ta nattåget från Hanoi.

Puh Quoc: Ö i söder på gränsen mellan kambodja och vietnam. Rekomenderas också starkt! Oexploaterad, knappt vägar.

Fråga gärna om du vill veta något mer.

Mvh
Johan, Trevlig Helg.

Ja, snart är det då dags för resan denna tråd handlar om. :) I dagarna fick jag ett erbjudande av en vän om att få låna hans 70-200 2.8F IS USM till resan.

Min fråga är nu om man klarar sig på i tråden ovan nämda obj. eller ska jag ta med 70-200? Blir det för tungt? Stöldrisk osv.

Kom gärna med era synpunkter!

/Jocke

Ja, snart är det då dags för resan denna tråd handlar om. :) I dagarna fick jag ett erbjudande av en vän om att få låna hans 70-200 2.8F IS USM till resan.
Min fråga är nu om man klarar sig på i tråden ovan nämda obj. eller ska jag ta med 70-200? Blir det för tungt? Stöldrisk osv.
Generöst av din vän! Men spontant tycker jag det låter onödigt stort, tungt -- och dyrbart. Speciellt om det inte ens är ditt eget... Finns ju enklare, lättare och mindre värdefulla alterantiv som jag hellre skulle ha i ryggsäcken, t ex 70-200/4 IS eller 55-250.

Generöst av din vän! Men spontant tycker jag det låter onödigt stort, tungt -- och dyrbart. Speciellt om det inte ens är ditt eget... Finns ju enklare, lättare och mindre värdefulla alterantiv som jag hellre skulle ha i ryggsäcken, t ex 70-200/4 IS eller 55-250.

Ett 70-200 2,8 vore ju helt underbart att ta med, men iom att det oftast är soligt och fint så klarar du dig gott och väl med ovannämda budgetobjektiv 55-250, tycker jag.

Mvh
Johan

Kom gärna med era synpunkter!

/Jocke

Fantastiskt objektiv! Ta med det om du orkar bära det, håll ögonen på det och se över dina försäkringar! Det är mörka förhållanden emellanåt även dit du ska.

Nope, inget polfilter, känner att mitt intresse ligger mer åt streetfoto, kanske för att jag är dålig på natur foto. Du menar ett sånt såm går att vrida på eller hur?

Polfilter är ett sånt som går att vrida på ja. Kan vara nödvändigt i det starka solskenet, kan lätt bli bleka bilder annars.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar