Hej, tack för alla svar. Jag har ingen hd som kan vara bildinsammlare, dessa brukar juvara rätt dyra men kom gärna med tips på bra sådana.
Jag har bara två obj. ett sigma 18-55 2.8F och canon 50 1.8F. Ska jag ta med båda?
Vi kommer att åka runt i vietnamn och kambodja, vi har inga direkta ställen vi vill se. Dock är Ankorvatt (skit i stavningen
) bokat och några större städer.
Är det någon som har tips så skriv dom!
/Jocke
Tycker defintivt att du ska ta med ditt 50 1,8 också, ingen större vikt?
Ojoj, vart ska man börja?
Angkor Wat absolut (även om jag blev lite småbesviken på plats pga miljarder turister, som jag själv iofs). Har ni en guide kommer han med all sannolikhet ta er till en hög platå inne i Angkor för solnedgång och givetvis själva Angkor Wat för soluppgång (hela området är nog större än Kolmården så 2 dagar är att rekommendera).
Jag skulle dock ha velat fota Angkor Wat även vid solnedgång då ljuset låg snyggt på istället för att hänga vid platån.
Phnom Penh intressant ur historiskt perspektiv och Tortyrfängelset inne i stan är väl värt ett besök. Killing Fields däremot gav mig inte mycket, bara ett stort fält i praktiken förutom monumentet med hundratals dödskallar staplade på varandra.
Om ni åker från PP till Siem Reap så skippa "den fantastiska" båtturen och ta bussen istället. Ni sparar pengar, tid och slipper sitta uttråkade och uttorkade i gassande sol i flera timmar på en båt.
Saigon - Spännande stad med gammal fin arkitektur och mer "västerländsk" än Hanoi. Tunnelsystemen en bit utanför stan är ett måste.
Hanoi - Intressant stad med en mer "kommunistisk" känsla. En tur i Halong Bay rekommenderas också men ta allt de säger med en nypa salt =)
Hué - Inte så spännande förutom tunnelsystemet en bit utanför stan som bara det är värt en tripp hit.
Nha Trang - Fantastisk 6 km strand med bra bad och dyk men i övrigt lite "Mallorca-känsla"
Tåg inom Vietnam var riktigt behagligt och smidigt.
Det var det jag kommer på nu, fråga gärna om det skulle vara nåt.