Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för fotografering av slalomåkare

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej,

Har inte fotat actionsport tidigare och är lite intresserad av att prova det mer seriöst.

Testade lite i helgen och märkte att det var grymt svårt att få skapa och trevliga bilder. Skulle uppskatta att få lite tips på hur man generellt skall tänk denna typ av fotografering.

Det jag syftar på är val av objektiv, ISO, slutartider/bländare samt manuell eller autofokus.

Jag har följande utr

D80
Tamron 70-200/2.8
Tokina 10-17 fisheye
Tamron 17-50/2.8
Nikon 18-70

Tacksam för alla tips ni kan ge!
 
Senaste digitalfoto ( Nr1 2009 ) hade ett 9 sidigt Repotage om skidfoto.

Anders

Ps tror inte det har kommit ut något nytt är inget har landat i min låda i alla fall.
 
Hej,

Jag har fotat relativt många rullar (och på senare tid fyllt många minneskort) i skidbackar. Har tyvärr inga bilder på fotosidan men ett par kan du se på http://www.freeride.se/member/photoalbum.php?id=56889 .

Arbetshästen är ett 70-200/2.8. Det händer att jag använder andra objektiv men då är det oftast för att förmedla något annat än själva skidåkningen.
Mäter ljuset med spotmätning mot ett gråkort eller annat föremål som reflekterar ungefär lika mycket ljus och ställer sedan in kameran manuellt.
Autofokus eller manuellt? Jag fotar ofta med manuell fokus men ibland fungerar autofokus. Dels beror det på hur snabb AF du har i kameran med det objektiv du använder men framförallt så rör sig en skidåkare hela tiden. Risken är att fokuspunkten hamnar utanför skidåkarens ansikte precis när du skall trycka av. Ett annat problem med AF är att ansiktet måste hamna där en AF-punkt är.

Precis som Carl tipsade så finns det gott om duktiga fotografer att inspireras av. Både här på fotosidan och på tex freeride.

Lycka till!

// Tobbe

...
Testade lite i helgen och märkte att det var grymt svårt att få skapa och trevliga bilder. Skulle uppskatta att få lite tips på hur man generellt skall tänk denna typ av fotografering.

Det jag syftar på är val av objektiv, ISO, slutartider/bländare samt manuell eller autofokus.
...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.