Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera soliga dagar

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror väl på vad man tänkt fotografera. Porträtt och saker på nära håll kan ju lättas upp med blixt eller reflexskärm även mitt på dagen.
Sol eller stark ljus på frontlinsen ger dassiga bilder med vissa objektiv. Andra inte.
 
Råfil (CC0-licens) från en Nikon D7100. Är det någonting sådant som den uppe till vänster som menas?

- Överst vänster är hur darktable tolkar råfilen utan baskurva.
- Överst höger är hur darktable tolkar råfilen med baskurva som är gjord för att härma kameratillverkarens jpeg.
- Nederst vänster är hur darktable tolkar råfilen med Filmic RGB och litet färgmättnad.
- Nederst höger är råfilens inbäddade jpeg som extraherats med dcraw. Den bör se likadan ut som om man fotograferat i jpeg.

Nikon-D7100.png
 
Motljusskydd använder jag men inga filter. Jag ska testa att köra både RAW och JPG nästa gång jag tar en runda.
Som jag nämner i ett svar ovan så är det RAW-filerna som jag tycker ger ett skimmer.
Motljusskydd till kortare brännvidder är ofta väldigt korta. Man kan behöva skugga frontlinsen extra med vad som finns tillgängligt. Ena handen exempelvis.
(Om problemet beror på detta alltså).
 
Det är raw-filerna som ger det där skimret jag nämner ovan. När den konverteras till jpg utan redigering ... [klipp]..

Vid konverteringen kommer informationen i RAW filen att tolkas efter den profil du valt. Har du inte gjort något aktivt val används troligen en relativt neutral profil. Prova de olika profilerna och se vilken som landar närmast det du får direkt som JPEG från kameran och utgå från den om du inte upplever problemet då.

Vilket program använder du för att redigera bilderna?

Mvh
Janne K
 
Fotar jag dagtid med full sol så gillar jag motljusbilder. Objektivet som använts är nikon 20mm f1.8 G
 

Bilagor

  • Screenshot_20200623-012517.png
    Screenshot_20200623-012517.png
    1.5 MB · Visningar: 20
  • Screenshot_20200623-012530.png
    Screenshot_20200623-012530.png
    1.2 MB · Visningar: 18
Senast ändrad:
"Alla möjliga inställningar" säger ju tyvärr inte ett skvatt. Vi vet inte om du använt bländare f/32 eller nåt annat som ger kass bildkvalitet, så du får antingen posta exempel (skärmdump duger) eller skriva vilka dessa inställningar är.

Om något brukar man få hög kontrast om man fotar mitt på dan i solsken, förutsatt att solen inte lyser direkt in i objektivet (vilket inte nödvändigtvis betyder att den finns med i bild).

Det framgår heller inte om denna "dassighet" uppstår i bilder under andra förhållanden. Är det råkonverteraren som är boven så borde bilder tagna i annat än solsken bli ännu dassigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.