ANNONS
Annons

Tips för "drömska" bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

undine

Medlem
Hej alla,

Ofta i bakböcker och liknande är fotografierna så otroligt drömska, förföriska och vackra, som t.ex. denna bild.

Jag har trixat och försökt ställa in kameran själv men jag lyckas verkligen inte. Hur gör man för att få bilden harmonisk med dessa otroligt charmerande och starka men ändå drömska färger? Jag antar det är macro som är bäst men hur gör man med ljuset? Ljuset är ju verkligen inte skarpt i denna bild, trots att det är rejäl skärpa på detaljer på cupcaken.

Motivet är ju riktigt skarpt samtidigt som det är lite luddigt och drömskt. När jag ställer in för att få skärpa blir ju hela bilden jätteskarp och då försvinner det harmoniska intrycket och bilden blir "platt". Om jag bara markerar det jag vill ha skarpt, ser det bara inklippt ut.

Någon som har tips och tricks?

Tack!

Hälsar
Undine

Just det där motivet är det inget magiskt bakom. Egentligen bara kort skärpedjup. (+ett vackert objekt såklart).
Nu vet jag inte vad du har för utrustning men ett tips är att skaffa ett 50mm f/1,8 som ger kort skärpedjup på största bländaröppning. De är billiga både till Nikon och Canon om det är något av de märkena du använder. Ca 1000:- i nypris. Jättefint för bilder som den här, men även en bra porträttglugg.

/Jerry.
www.jerryeriksson.se

EDIT:
...men innan du går och köper nytt. Testa vad ditt egna objektiv går för. Mitt tips är att ställa in största möjliga bländare (vill du inte köra helt manuellt så ställ kameran på tidsautomatik: A eller Av på kamerans programväljare) och gå så nära som ditt objektiv tillåter fokus. Då borde det bli ett någorlunda kort skärpedjup i alla fall. Såtillvida det är en systemkamera du har. Med en kompakt är det nästan omöjligt.

Hej alla,

Ofta i bakböcker och liknande är fotografierna så otroligt drömska, förföriska och vackra, som t.ex. denna bild.

Jag har trixat och försökt ställa in kameran själv men jag lyckas verkligen inte. Hur gör man för att få bilden harmonisk med dessa otroligt charmerande och starka men ändå drömska färger? Jag antar det är macro som är bäst men hur gör man med ljuset? Ljuset är ju verkligen inte skarpt i denna bild, trots att det är rejäl skärpa på detaljer på cupcaken.

Motivet är ju riktigt skarpt samtidigt som det är lite luddigt och drömskt. När jag ställer in för att få skärpa blir ju hela bilden jätteskarp och då försvinner det harmoniska intrycket och bilden blir "platt". Om jag bara markerar det jag vill ha skarpt, ser det bara inklippt ut.

Tack!

Hälsar
Undine

Om man jobbar med Lightroom, finns ett reglage "klarhet", som kan användas både för hela bilden eller med pensel på vissa delar. Om man minskar klarheten får man ett luddigt, lite drömskt utseende på den ytan./Mats

Hej alla,

Tack!

Hälsar
Undine

Det låter som du försöker skapa denna drömska och förföriska känsla i efterredigeringen? Det är ett pilljobb utan dess like, även om det går. Bättre då att som i den bild du länkar ordna förutsättningarna direkt vid fotograferingen. Ingen blixt har använts enligt exif, utan förmodligen stativ och ett bra mjukt ljus ljus från kanske ett fönster (dock inte solstrålar som skiner in, kanske en mulen dag, eller ett typ ett norrfönster). Ett 100 mm makro har använts på bländare fyra. Skärpan ser ut att ha ställts på rosetten i framkant på bakelsen, då ökar oskärpan mot dess bakkant och bidrar till känslan. Sedan kan ju bildens känsla ytterligare förstärkts genom eventuell efterbehandling. Men på detta vis har förutsättningar för bilden skapats redan från början. Färger är förmodligen ett resultat av de färger motivet hade, förgrund och bakgrund. Bakgrundens rosa inslag är ju tex helt avgörande för känslan i bilden.

Hej och tack för tips!

Jag kör NikonD50 med Macro855 f/3.5 samt TeleZoom55-200 f/4-5.6, vet inte om man kan göra något roligt av det. Men låter som ett tips att testa med stor bländare och kort skärpedjup.

Klarhet, ja just det, där brukar man kunna experimentera med färgerna och göra dem just klarare, ska testa, tack!

Hälsar
Undine

Kollar man EXIF-infon för bilden du postat som exempel kan man läsa ut en hel del:

Kamera: Canon EOS 450D

Det är intressant för 450D är en "cropkamera" med APS-C-sensor vilka ger längre skärpedjup än fullformatsensor.

Fokuslängd: 100 mm (motsvarande 160 mm på fullformat).

Fotografen Ruth Black har alltså stått en bit bak när hon fotat.

Slutartiden är 1/25 sekund så sannolikt hade hon kameran på stativ. ISO:t är nedställt på 100 för att ge så lite brus som möjligt.

Kameraratten var i läge "Av" för bländarprioritet och den valda bländaren var f4,0, vilket säkert var så lågt det gick att ställa just det objektivet (som tyvärr inte går att läsa ut) utan att få oskarpa bilder.

Blixt användes ej, sannolikt är det ett mjukt ljus från typ norrfönster.

Bilden har även varit in i Photoshop CS3 och vänt, kanske softat något lite och ändrat lite ljus.

En lugn bakgrund är viktig vid sådana här motiv, speciellt om man har ett objektiv som inte "blurrar" snyggt, kallas bokeh på fototekniska.

Edit: Ah, någon annan hann före. Så kan det gå om telefonen ringer medan man skriver, nåja - vi skrev inte bara exakt samma sak. :)

Om man har kitobjektivet eller motsvarande kanske det är svårt att få så kort skärpedjup man önskar (sen kan jag ifrågasätta kort skärpedjup emellanåt) då bländartalen inte riktigt räcker till. Så gäller också att fota i mjukt ljus. Nu har jag ett ful-tips jag misstänker många kommer rynka på näsan åt men som funkar om man begränsad utrustning. Ta det längsta objektivet du har, sätt allt på stativ eller rigga böcker och grejer så du får nått som kan duga som stativ. Fota i befintligt eftermidagsljus med instrilande ljus från fönstren (det lär bli långa tider, därför stativ) Håll ett förstoringsglas för broderier framför objektivet. Leta efter skärpan vilket kan vara lite pussligt, dels genom att flytta förstoringsglaset lite fram och tillbaka, dels genom att justera skärpan i kameran. Manuelll skärpa kan vara en ide. Vips har du så kort skärpedjup så man knappt tror det är sant, med regäl skärpedistorision i kanterna och kanske rent av vinjettering. Prova olika förstoringsglas, det kan ju vara så att skärpan är bara 10 cm framför objektivet så då får man prova ett annat förstoringsglas.

I photoshop kan man också få drömsk aura genom att dubblicera lagret (CTRL-J), markera lager två, gå till filter och kör gausiskt blurr ca 10%. Gör lagret transparant ca 60-70% (detta gör auran), Skapa en mask och måla bort oskärpan med stor mjuk pensel (air-brushiconen satt till ca 20%) i mitten av bullen så det skarpa återkommer där du vill ha det. Struntar man i att göra lagret transparant kan man simulera kort skärpedjup om man tar sig tid och är konstnärlig med penseln. Hur snyggt och övertygande man får till det är upp till den egna talangen och vad man gillar. Underdriv hellre än för mycket. Var beredd på att somliga inte kommer gilla bilderna och kallar det fusk.

Ytterligare titt på EXIF-datat visar att objektivet är ett 100/2,8 inställt på bländare 4. Av-läge med exponeringskompensering +1/3 steg, d.v.s. lite ljusare än kamerans automatik ville göra bilden.

Utan att själv ha tagit nån liknande bild skulle jag säga att ett "drömskt recept" är:
- kort skärpedjup
- tele (för att inte få med så mycket av bakgrunden)
- ljus exponering
- och säkert lite efterbehandling

Enklast möjliga.

Använd softfilter eller dubbelexponera om din kamera har den funktionen.

Andas på linsen kan också duga.

Hej alla,

Tack!

Hälsar
Undine

Så här gör du:

Optik 85/1,4
Ställ bländaren på ett 1,4
Ställ in lägsta ISO-tal
Välj avstånd så att du får med vad du vill ha.
Fokusera på objektet.
Ställ in tiden.
Exponera.

Mvh

Hej och tack för tips!

Jag kör NikonD50 med Macro855 f/3.5 samt TeleZoom55-200 f/4-5.6, vet inte om man kan göra något roligt av det. Men låter som ett tips att testa med stor bländare och kort skärpedjup.

Klarhet, ja just det, där brukar man kunna experimentera med färgerna och göra dem just klarare, ska testa, tack!

Hälsar
Undine

Om det är Nikons macro 85 du använder så tror jag det fungerar bra med det du har.
I bilden som du länkar till så lutar skärpeplanet något ( bilden tagen lite från ovan) det är skarpt på toppen av kakan men botten ligger just i oskärpa.
Att använda 85/1,4 är väl tveksamt då vi har en närgräns på närmare metern.

Micke.

Om man jobbar med Lightroom, finns ett reglage "klarhet", som kan användas både för hela bilden eller med pensel på vissa delar. Om man minskar klarheten får man ett luddigt, lite drömskt utseende på den ytan./Mats

Istället för att jag ska gissa mig fram, så frågar jag dig här :)

Var hittar jag reglaget? (ja ibland är det bra skönt att vara lite lat)

Edit/ Hittade reglaget "klarhet" men hur ska jag fixa så att jag minskar klarheten med penslen, utan att allt annat följer med!

Typ Ex: Om jag har fotat en ölburk, fixa så¨att ölburken är klar, och resten är oklart?

Senast ändrad:
Ehh... typ att du väljer penseln och sen klarhet... kanske?

Jo jag har provat men får inte rätt på det.

Ja allt är ju självklart när man vet! Eller hur?

Lite som att fråga: Hur man byter en 1996 neon bil cylinder broms master?

Och får till svars:

Du behöver:.
7 /16 "skiftnyckel
7 /8 "nyckel.
13mm uttag 3 /8 "-enhet.
liten förlängning 3 /8 "-enhet.
Ratchet 3 /8 "-enhet.

Kanske !!!!!!!!

Istället för att f ö r k l a r a hur man gör

typ så h ä r

1.
Öppna huven. För att få på bakhjulet linje på förarsidan för huvudcylinderns du behöver för att lossa den elektriska linjen på förarsidan av huvudcylindern. Tryck bara kabeln åt sidan ur vägen tills den ska ersätta i position.
2.
Nu att ta bort den svarta plast supporter fortfarande över bromsledningen muttern nå på föraren sidan av huvudcylindern och krama de två plast tips tillsammans och tryck försiktigt in dem i hålet, å andra sidan huvudcylinderns använda andra handen för att vicka den svarta ut gips supporter. Placera supporter där du kan hitta den när de är färdiga att flytta tillbaka på plats.
3.
Använda 7 /16 "skiftnyckel lossa och ta bort de två bromsslangar på passagerarsidan och försiktigt flytta dem bort från huvudcylindern. För att lossa dessa sätta skiftnyckel i bromsledningen muttern så långt tillbaka mot brandväggen som du kan och dra skiftnyckel mot fronten på bilen. När lös försiktigt flytta rader bort från hålen de var i.
4.
Att komma åt bromsslangar på passagerarsidan för huvudcylinderns du först måste flytta en svart plast vakuum enhet som är ansluten till motorn. Först drar du försiktigt den lilla svarta röret bort av vakuum enheten och flytta den ur vägen tills dags att sätta tillbaka det igen. Sedan använda fingrarna att trycka ner de klipp som innehar vakuumanordning tills bandet är lös. Rör försiktigt vakuumanordning mot fronten på bilen tillräckligt så att du lätt kan nå bromsslangar på passagerarsidan för huvudcylinderns
5.
Använda 7 /16 "skiftnyckel Lossa och ta bort bromsslangar på passagerarsidan av huvudcylindern. För att lossa dessa sätta skiftnyckel i bromsledningen muttern med handtaget så långt fram till fronten av bilen som du kan och tryck in nyckeln mot brandväggen. När lös försiktigt flytta rader bort från hålen de var i.
6.
På förarsidan du behöver ta bort de två backventilerna att bromsslangar bifogades. Med hjälp av en 7 /8 "nyckel lossa och helt ta bort backventilerna. För att lossa dessa sätta nyckeln på muttern med handtaget så långt fram på framsidan av bilen som du kan och tryck in nyckeln mot brandväggen. Sätt backventiler på ett säkert ställe tills de ska ersätta.
7.
Nu söker hela vägen till baksidan av Huvudcylinder ser du de senaste två muttrar. Använda 13mm uttag, liten förlängning och spärr alla i 3 /8 "-enhet lossa och ta bort både nötter. Dra försiktigt ut huvudcylindern framåt mot fronten på bilen tills lös.
8.
Sätt cylindern kan bytas befälhavaren på plats och ersätta de två muttrarna Använda 13mm uttag, liten förlängning och spärr alla i 3 /8 "kör åt muttrarna ordentligt.
9.
Byt backventilen i hålen på passagerarsidan av huvudcylindern. Dessa delar är tillverkade i aluminium och kommer band lätt om kors gängade så använd dina ögon att rada upp dem med hålen och försiktigt börja dem tills du känner trådarna åtstramning sedan tillbaka ut något och sedan se om du kan skruva i dem lite mer om du kan då gängorna är korrekt justerade. Med hjälp av en 7 /8 "nyckel helt dra åt backventiler. För att dra åt dessa sätta nyckeln på muttern med handtaget så långt mot den bakre delen av bilen som du kan och dra skiftnyckel mot fronten på bilen. Fortsätt med detta tills tight.
10.
Tillbaka bromsslangar i hålen på passagerarsidan av huvudcylindern. Återigen minns huvudcylindern är tillverkad av aluminium och kommer band lätt om kors gängade så använd dina ögon att rada upp nötter bromsen linje med hål och försiktigt börja dem tills du känner trådarna åtstramning sedan tillbaka ut något och sedan se om du kan skruva dem i lite mer om du kan då gängorna är korrekt justerade. Med hjälp av en 7 /16 "skiftnyckel skruvar åt den bromsslangar. För att dra åt dessa sätta nyckeln på muttern med handtaget så långt mot den bakre delen av bilen som du kan och dra skiftnyckel mot fronten på bilen. Fortsätt med detta tills tight.
11.
På passagerarsidan, skjut svarta vakuumanordning tillbaka i läge och drag fast med den bifogade klippet. Lägg sedan den lilla svarta röret tillbaka på det.
12.
Tillbaka bromsslangar i hålen på förarsidan av huvudcylindern. Återigen minns huvudcylindern är tillverkad av aluminium och kommer band lätt om kors gängade så använd dina ögon att rada upp nötter bromsen linje med hål och försiktigt börja dem tills du känner trådarna åtstramning sedan tillbaka ut något och sedan se om du kan skruva dem i lite mer om du kan då gängorna är korrekt justerade. Med hjälp av en 7 /16 "skiftnyckel skruvar åt den bromsslangar. För att dra åt dessa sätta nyckeln på muttern med handtaget så långt mot framsidan av bilen som du kan och tryck in nyckeln mot bakre delen av bilen. Fortsätt med detta tills tight.
13.
Nu
skjut svart plast supporter för elektriska linjen i hålet i huvudcylindern ovanför den bakre bromsslang på passagerarsidan.
klipp Sedan elledningen du bort från den tillbaka på plats.
fjorton.
Fyll huvudcylindern med NY bromsvätska. Placera aldrig gammal begagnad vätska in i ny cylinder eftersom den innehåller föroreningar och skräp som kommer att orsaka nya cylindern att fungera.

;)

Det verkar krångligt att byta en 1996 neon bil cylinder broms master.....

Vill man pensla clarity i LR så gör man precis som jag beskrev: man väljer penseln och sen väljer man clarity. Svårare än så är det inte. Vad kunde missförstås?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar