Annons

Tips för den perfekta vattendroppen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Har kommit in vattendroppsåldern, spenderar långa stunder framför min vask med min bästis kameran. Tror det är fler som varit eller är i en sådan fas av livet, någon som har några livserfarenheter att dela med sig?

Själv har jag fastnat för att använda min kameras inbyggda blixt (Canon 300D) och köra på 1/200s utan något större ljuskälla runtomkring, bilderna blir i detta stuk

http://www.pixial.se/bilder/batten.jpg

Brukar skärma av reflektioner från kaklet bakom med en matt svart färg. Läste om någon som använt Dooley för att få en mörkare skift färg i botten av vasken vilket gav tuffa bilder, finns det något annat mindre drickbart och mer ekonomiskt lönsamt som kan passa för att slippa reflektioner från en repad botten?

Finns det något smidigt sätt att droppa dropparna? Jag tycker kranen ger för stora droppar och om man försöker ta från fingret så blir det klurigare att sikta.

Annars kan man ju fota vettiga saker, jag vet... =)

Det finns droppipetter att köpa på apoteket. De kanske kan vara något.

Det utfrätta partiet i bilden är ju inte snyggt alls och kommer sig av att du använder den inbyggda blixten.

När jag provade att plåta vattendroppar (något som verkar vara en period som alla har) så körde jag med starka lampor istället för blixt och så la jag alltid nåt i vasken. Ibland så droppade jag i djupa talrikar och ibland la jag saker som skrivbordsunderlägg i botten för att slippa okontrollerat blänk. Droppipetterna är nog bra men då blir man ju av med en hand. Nog lättare med kranen och den kan man ju sätta så att den droppar var 5e sekund och då är det ju bara att koncentrera sig på att fota. Inte behöva titta var man har pipetten och hitta skärpa osv. Stativ och kran så är ju skärpan på samma ställe varje droppe då är det bara ljus och tajming man behöver med.

det utfrätta partiet kommer från svängningen i vasken där blixten reflekteras, det går att undvika

ska testa med lite starka lampor istället, ska även testa lägga något i botten på vasken.

det jobbiga med vaskfotograferande är att man måste diska all disk som står där i, men det är nog bra för husfriden =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar