Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
det här kommer att bli ett fattigt halvår, i alla fall pengamässigt!

Halvår? Nu önsketänker du! Räkna med att du nu går in ett livslångt beroende efter nya kameraprylar. När du sedan testar de riktigt tunga drogerna, L-gluggarna, ja då får ekonomin en riktig knäck!

Lycka till!

Inte mycket!

Jag kände att jag ville ha en budget objektiv med mycket zoom eftersom jag kommer att fara till tropikerna och vill kanske kunna fota lite fåglar vilka oftast inte är så nära. Dock har jag en fråga till er kunniga angående hur det förhåller sig mellan en objektivs zoom omfång och avstånd i meter. Dvs. Hur mycket mer zoom i meter (alltså hur mkt närmare ett föremål kommer att visas) ger det med t.ex. har en objektiv på som har 300mm än en på 250mm? Sånt som jag alltid funderat på men alltid glömt att kolla upp...

300/250=1,2 Du kommer s.a.s. 20% närmare´vilket inte är så mycket.

Skillnaden mellan en 350D och en 500D eller 50D när det gäller ren bildkvalité är mindre än man kan tro. Visst ger de modernare något lägre brus på höga ISO men skillnaden är mindre i praktikten än vad marknadsföringen leder oss att tro. Ha detta i åtanken när du byter så att du har realistiska förväntningar.

Bra sagt! Om varje ny kamera var lika överlägsen förra generationen som man får intrycket av, så skulle vi alla fota ISO 102400 utan brus med minst 20 stops DR.

Efter en del tänkande tror jag nog att jag Canon 55-250 IS som är ganska budget men verkar ändå rätt bra! När jag har mer pengar kommer jag att utöka men till min resa får den här duga, även om det skulle vara kul att fota kolla fåglar så är det inte det jag prioriterar mest och vill ju ha lite pengar till andra saker. Tror att jag satsar på den och ev. en Canon 40D som uppgradering, det får duga!
Tack för alla era tips, har verkligen varit hjälpsamt!

Efter en del tänkande tror jag nog att jag Canon 55-250 IS som är ganska budget men verkar ändå rätt bra! När jag har mer pengar kommer jag att utöka men till min resa får den här duga, även om det skulle vara kul att fota kolla fåglar så är det inte det jag prioriterar mest och vill ju ha lite pengar till andra saker. Tror att jag satsar på den och ev. en Canon 40D som uppgradering, det får duga!
Tack för alla era tips, har verkligen varit hjälpsamt!

Tja, hör med fotokungen. De ska ha ett demo-ex av 55-250 för 1795 kr. Vilket är ett mycket bra pris.

http://www.fotokungen.com/utforsaljning--demoartiklar-c-304-1.aspx

Det kommer att bli en Canon 40D och objektivet Canon EF-S 55-250 IS som jag ska försöka fixa. Borde vara en duglig kombo till min resa. Gäller bara att hitta dem till bra priser. Var just slut med utförsäljningen av objektivet på Fotokungen så det fick man inte :( Aja, det kostar några hundringar mer normalt så det får duga men kameran är desto dyrare...det svider i plånboken...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar