** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för beg. blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Androulakis

Ny medlem
Hejsan..

Jag provade att köra trådlöst med en blixt i helgen o blev väldigt imponerad...

Nu funderar jag på att köpa en egen blixt..

Vad ska man tänka på när man köper en begagnad blixt?

Att den ser hel o fungerar gissar jag på, men något mer?

Det jag letar efter till min D80 är antingen en SB-600 eller en SB-800.

Du kan ju köpa en billig 3:e parts blixt som tex Nissin Di622 som kan agera som slavblixt. (utlöses av blixetn från kameran)

ca 900-1000 kr nypris.

Har en sån och är nöjd.

/Rommél

*Lite off-topic*

Intressant.. Är själv i tankarna på en blixt som går att använda "trådlöst" och tänkte skapa en ny tråd för detta, men lånar denna.

Äger "Dörr IR-sändare" och skulle vilja kunna använda denna till en vanlig kamerablixt. Om man är utomhus är det bökigt att ta med studioblixtarna.

För att köra trådlöst, med IR-sändaren.Nåt speciellt den egenskapen heter på blixtar?

Har de flesta nya det eller är det bara värsting modellerna?

Har en Pentax K10D och sneglat lite på Dörr DAF42/480 Ultra och Soligor DG-420Z (samma blixt). Den har visst lite problem med att den inte får kontakt med kameran om man drar åt skruven på blixten. Vet inte om det är nåt problemen egentligen.

Radiosändare verkar inte fungera med Nissin, om du tänker skaffa det ( åtminstone inte de billiga kina-mottagarna jag har. Funkar dock på alla andra blixtar jag prövat ( Sigma , Vivitar, Pentax ).

IR sändare är inte optimalt när man fotar i solljus, i studio fungerar det dock bra. Radiosändare är det enda säkra utomhus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar