ANNONS
Annons

Tips för basketfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
På tisdag ska jag fotografera matchen mellan Sallén och Södertälje på Fyrishov i Uppsala. Jag gör det inte på uppdrag, utan för att öva sportfoto (som jag inte utövat på snart 15 år). Jag är inte säker på var fotograferna får sitta, men jag tror det är i golvnivå.

Den utrustning jag kommer att använda är Eos 20D och 5D, 17-40/4, 70-200/4 och 100/2,8. Jag skulle kunna tänka mig att 17-40:an sitter bäst på 20D och 100:an på 5D.

Ni som fotograferar basket - har ni några tips att dela med er av? Vilka gluggar passar bäst (och ja, jag vet att mina zoomar borde vara 2,8 ...)? Jag misstänker att hopp/kast gör sig mycket bättre på bild, än t.ex. dribblingar.

Alla tips mottages tacksamt.

Hejsan Anders!

Jag är en riktigt amatör fotograf som strävar efter att bli bättre :p. Det jag fotar till största del är sport. När jag fotar basket fotar jag sällan 3poängsskott däremot gillar jag returer , dribblingar och närkamper mellan spelare.

Det finns ju inget tuffare än att se ansiktsuttrycken på 2 killar som kämpar om bollen :) .

Här ska du få se en bild som jag tog förra helgen på Lidingös Div3 lag. Fotades med Eos 300d + 50mm f/1.8

http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/peder.jpg

Och som jag sa , jag är en amatör jag kan ha väldigt fel :p

MVH Billy

Jag är inte heller något proffs... (Så då har vi sänkt förväntningarna på mitt inlägg) Men jag var och kröp bakom reklamskyltarna i 08:eek:rnas hemmapremiär i tisdags... Delar av resultatet hittar du bland mina bilder.

Jag skulle tro att du får fritt spelrum bakom reklamskyltarna och kommer således att befinna dig 1-2 m från kortlinjen. Du kommer garanterat att ha en bild där du kommer att se huruvida domaren har mjäll eller inte, eftersom han springer längs kortlinjen och gör allt för att vara med på bild (eller så är det så att han är intresserad av samma sak som du, dvs action).