ANNONS
Annons

Tips för basketfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
På tisdag ska jag fotografera matchen mellan Sallén och Södertälje på Fyrishov i Uppsala. Jag gör det inte på uppdrag, utan för att öva sportfoto (som jag inte utövat på snart 15 år). Jag är inte säker på var fotograferna får sitta, men jag tror det är i golvnivå.

Den utrustning jag kommer att använda är Eos 20D och 5D, 17-40/4, 70-200/4 och 100/2,8. Jag skulle kunna tänka mig att 17-40:an sitter bäst på 20D och 100:an på 5D.

Ni som fotograferar basket - har ni några tips att dela med er av? Vilka gluggar passar bäst (och ja, jag vet att mina zoomar borde vara 2,8 ...)? Jag misstänker att hopp/kast gör sig mycket bättre på bild, än t.ex. dribblingar.

Alla tips mottages tacksamt.

Hejsan Anders!

Jag är en riktigt amatör fotograf som strävar efter att bli bättre :p. Det jag fotar till största del är sport. När jag fotar basket fotar jag sällan 3poängsskott däremot gillar jag returer , dribblingar och närkamper mellan spelare.

Det finns ju inget tuffare än att se ansiktsuttrycken på 2 killar som kämpar om bollen :) .

Här ska du få se en bild som jag tog förra helgen på Lidingös Div3 lag. Fotades med Eos 300d + 50mm f/1.8

http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/peder.jpg

Och som jag sa , jag är en amatör jag kan ha väldigt fel :p

MVH Billy

Jag är inte heller något proffs... (Så då har vi sänkt förväntningarna på mitt inlägg) Men jag var och kröp bakom reklamskyltarna i 08:eek:rnas hemmapremiär i tisdags... Delar av resultatet hittar du bland mina bilder.

Jag skulle tro att du får fritt spelrum bakom reklamskyltarna och kommer således att befinna dig 1-2 m från kortlinjen. Du kommer garanterat att ha en bild där du kommer att se huruvida domaren har mjäll eller inte, eftersom han springer längs kortlinjen och gör allt för att vara med på bild (eller så är det så att han är intresserad av samma sak som du, dvs action).

Jag upptäckte att om jag var för nära korgen så var korgen nästan alltid i vägen, eftersom grabbarna är rätt så långa och försöker vara först på en retur så har de en tendens att ha ansiktet i höjd med korgen. Det kan alltså vara bättre att ta några steg ut mot sidlinjen för att komma rätt till situationerna. I närspelet så kommer ditt 17-40 att sitta som en smäck. Glöm inte att det är rätt så bra action nedanför korgen med tröjdragningar och diverse tjuvnyp. Spelet precis innan bollen gått i eller returen ska tas är väldigt fokuserat och hårt. Bästa bilden behöver inte vara i närheten av bollen.

Snabba kontringar som kommer mot dig är inte heller helt fel. Dessa bör man dock fånga relativt tidigt innan de springer rakt. Jag hade ett 70-300 på för att fånga det som hände på andra sidan av planen och de som kom emot mig och i princip alla bilder har jag legat i spannet 70-135. Så en gissning är att ditt 100/2,8 kommer väl till pass.

Ett annat tips är avbytarbänken med den gestikulerande tränaren.

Bland mina misslyckade bilder kan jag nämna knivskarp publik i bakgrunden av en suddig matchsituation, välexponerade taklampor och total röresleoskärpa.

Annars är det väl det gamla vanliga vid sportfoto: Högt ISO och så kort slutartid som möjligt.

På min önskelista till tomten har jag överst ett 70-200/2,8L IS efter besöket i Fryshuset i tisdags.

F/2.8 är nästan givet i många situationer om inte hallen är exceptionellt ljus. Likaså ISO 1600. Annars så är det bara att följa spelet och träna lite, försök se om du kan komma in tidigare och träna lite under uppvärmningen på timing och sånt. Personligen föredrar jag att försöka tima händelser och ta enstaka bilder än att bara smattra på.

Jag har ett par bilder i mitt galleri från första gången jag plåtade basket, hade det inte varit för att jag själv spelade tidigare hade det varit knepigt att hänga med ordentligt.

Tage, jo, knivskarp publik när man missar spelare med focuspunkten är en klassiker.

Basket har jag inte fotat så mycket, men får man chansen att sitta precis under korgen är vidvinkel perfekt:

Basket

Lite andra sportbilder, nästan alla är tagna vid f/2.8 eller snabbare. Så hög ISO som möjligt: hellre få lite brus på välexponerade bilder än "brusfria" underexponerade... Fö tycker att jag det är alltid bättre att förflytta sig runt banan och ständigt prova nya vinklar (t.ex. ett par gånger per period):
Volleyboll

De flesta bilderna är tagna antigen med en Canon EOS 10D. Några med en EOS 1D MkII.

Optiken är oftast en 70-200 2.8 IS, ibland en 50 1.4.

Basketbilderna är alla tagna med en 10D + 16-35 2.8

Har tagit endel basketbilder senaste åren (blir bättre år för år).
Har lagt upp runt 10" på http://www.basketbilder.se (några bra, några mindre bra).

Jag körde iallafall ett program som gick igenom EXIF-infon på alla bilder, för att se vilken bländare/tid/mm jag använde mest. Här är resultatet:
60mm 30%
50mm 19%
85mm 18%
40mm 14%
28mm 12%
24mm 5%
20mm 2%

bländare 2.8 90%
bländare 1.8 10%

ASA 1600 närmare 100%

1/250s 70%
1/350s 15%
1/250s 15%

Använde förut mest mitt 20-35 2.8L,
idag använder jag:
fast 85/1.8
fast 50/1.8
fast 28/1.8
zoom Tamron 28-75/2.8

Kameran har varit Canon D30 tills förra årets införskaffande av Canon 20D (innan dess en Canon EOS 100).

Hoppas jag varit till någon hjälp.

I valet av motiv, är väl kamp om bollen under korg aldrig fel, men en bra dripplingsbild kan vara riktigt bra den med.

Korta tider i sportsammanhang är ju oftast att rekommendera, men ibland kan en längre exponeringstid som här, 1/15s, ge en fartfylld effekt.

Bilagor

• stadium2005_1638.jpg
    stadium2005_1638.jpg
    6.5 KB · Visningar: 571
Det var roligt att se era basketbilder. Jag tillbringar själv mycket tid med basket under vintersäsongen och passar givetvis på att träna på basketfotografering.

Det är inte det lättaste, dåliga ljusförhållanden med många olika färgstick från golv och lampor. Snabbt går det också så % godkända bilder blir förhållandevis liten. Jag har använt 70-200/2,8 och 50/1,8 med 2,8 som övervägande bländare och 1/250, ISO 1000-1600. Ett måste är RAW för att få bra förutsättningar till efterarbete.

Placeringen som gett bäst bilder är bakom baseline vid hörnan men tipset är att försöka röra sig under matchen och söka nya vinklar med olika brännvidder. Från läktaren ett antal meter upp i plan är inte heller dumt, blir lätt problem med oönskade huvuden. Att lära sig spelet och att förutse situationer är ett gammalt tips som gäller i allra högsta grad. Att hitta situationer där man har bråkdelen av sekunden med lite mindre rörelse men ändå mitt i en actionsituation letar jag ständigt efter. Träning, träning.

Vill ni se några av mina försök att fånga basket på bild kan ni kika på dessa sidor.
http://www.papac.se/sb-l_051023/
http://www.papac.se/sb-a_051009/

Om någon har tips på bra basketbildsidor så skulle det var intressant. Jag tror man lär sig mycket av att titta och analysera andras bilder.

/c

Idag kom jag iväg och plåtade matchen mellan Sallén och 08 Sthlm. Sallén vann med 89-81 :D

Det var ju jätteskoj att plåta basket, och det blev så att jag mest körde med min 70-200. Med ISO 3200 gick det bra på bländare 4,0.

Här är en liten bild från matchen, och fler finns att beskåda på http://www.pbase.com/afe/salln__08_sthlm_20051101 om någon är intresserad.

Bilagor

• _mg_0429-01_400.jpg
    _mg_0429-01_400.jpg
    49.5 KB · Visningar: 478
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar