Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för att fota stillastående motiv i rörlig mörk miljö?

Produkter
(logga in för att koppla)

phooty

Ny medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite tips!

Skall fota en stillastående person i ganska mörk miljö (tunnelbanenedgång under mark). Jag vill ha personen i fokus och skarp, men personer som går förbi runt omkring med mycket rörelseoskärpa.

Tänker blixt, stativ, lång slutartid... vad mer behöver jag tänka på? Tänkte använda ett fast 50mm objektiv.

/Ylva

Vad är det för blixt du kommer använda?
Den inbyggda lär inte vara så lämpligt.

I övrigt så kommer man långt om man kan grundläggande saker om fotografering,bara att googla eller leta upp nån bok.

Nej, jag har en extern blixt. Tänkte nog köra den i manuellt läge och ställa ner den något, men ändå köra hyfsat mycket rakt på. Vill ha ett tydligt fokus på personen á la reportagestil...

En hemmagjord snoot för att få mer riktat ljus på personen i fokus kan vara bra :) Annars finns risken att förbipasserande också blir frysta av blixtljuset.

Jag har inte tagit sådana bilder, men borde man inte komma rätt långt utan blixt om både personen i fråga och kameran står still under någon/några sekunder medan stressade resenärer skyndar förbi?

Jag har inte tagit sådana bilder, men borde man inte komma rätt långt utan blixt om både personen i fråga och kameran står still under någon/några sekunder medan stressade resenärer skyndar förbi?

Det tror jag också. Kör man allt för lång tid med blixt istället suddar man istället lätt bort alla andra. Det krävs inte så lång slutartid för att få folk i rörelse suddiga.

Hej!

Jag skulle behöva lite tips!

Skall fota en stillastående person i ganska mörk miljö (tunnelbanenedgång under mark). Jag vill ha personen i fokus och skarp, men personer som går förbi runt omkring med mycket rörelseoskärpa.

Tänker blixt, stativ, lång slutartid... vad mer behöver jag tänka på? Tänkte använda ett fast 50mm objektiv.

/Ylva

Stativ, kameran på slow blixtsynk, blixten nära personen. Inget konstigt eller ovanligt alls. Det är bara att labba på.

Du kanske ska vara lite beredd på vakterna, man får inte fota hur som helst i tunnelbanan och de brukar inte vara pigga på modeller och kameror på stativ.

Tack alla! Jag ska experimentera mig fram lite. Tror nog också att det borde gå utan blixt, men det ska vara en hund med på bilden också (i fokus) och den är kanske lite mer oberäknelig när det gäller att stå still... :)

/Ylva

Kan du på nåt sätt få folk att passera en bit bakom huvudmotivet
så bör blixt funka. Då blir dom inte så upplysta av blixten och
du får rörelseoskärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar