Annons

Tips för 5 dagar vandring!

Produkter
(logga in för att koppla)
Halloj!

Jag vill/skall vandra v. 32. Har en vecka att tillgå men kan inte bestämma vart. Abisko och Sarek lockar mest men räcker verkligen 5 dagar(exkl. restid) för denna destination?

Eller har någon något bra tips på en annan "tur"?

Tack på förhand!
 
Sarek är ingen större idé med fem dagar. Abisko däremot så går det absolut att hitta en lämplig rutt.

Har du kollat på utsidan.se, finns mycket i deras forum.

En lämplig tur på fem dagar är annars Härjedalen / Jämtland tex Ljungdalen-Helags-runda Sylarna och tillbaka eller liknande. Visserligen lite mesigare fjäll. Abisko är bra på så sätt att du kan ta liften direkt upp på fjället och slipper vandra i flera timmar i myggig skog.
 
Grövelsjön är inte så dumt heller. Där är man uppe ovan trädgränsen redan vid start. Fast inte mycket till bergsbestigning.

Det finns också en del fina platser att stanna vid på vägen dit.
 
Jag är precis hemkommen från en vecka utanför Abisko. Vi gick från Katterjåkk ner till Abisko. Just den turen är kanske inte så lämplig om man inte varit i fjällen tidigare då vi vandrade en hel del omarkerat och utan att se människor på två dagar. Men jag kan varmt rekommendera Abisko. Att ta liften upp på Nuolja kanske är lite fusk, men onekligen ett smidigt sätt att slippa några timmars vandring i björkskogen med tillhörande mygg.
En annan stor fördel med Abisko är att man kliver av tåget och är framme, ingen buss eller fånerier. Det är inte mer än något hundratal meter från tågstationen till turiststationen eller början av Kungsleden.

Har du fler frågor svarar jag gärna, annars kan jag som någon annan nämnde varmt rekommendera utsidan.se
 
5 dagar för att vandra i Sarek är lite för kort tid. Hade du lagt på 2-3 dagar till så finns det många fina turer.
Sen beror det på vad du har för tidigare erfarenhet av fjällvandring.
En tur där du tangerar Sarek och som har fina vyer t.ex. Skierfe vid Aktse är att gå Kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk.
Tiden räcker till för att göra en dagstur in i Rapadalen eller varför inte gå upp på Skierfe och få en fin utsikt över deltat och Pårtefjällen.
Själv så åker jag ikväll iväg för en tur på 2 veckor i Sarek och Padjelanta.
Bild på Skierfe:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1310857.htm
I mitt album har jag lite andra fjällbilder som kanske kan ge lite inspiration:


God tur
Christer
 
Senast ändrad:
Tack alla för tipsen!

Som det ser ut nu så lutar det åt Saltoluokta till Kvikkjokk. Det verkar vara en lagom tur och erbjuder en hel del fina vyer vad jag sett.
 
Beställt!

Är framme vid Kebnats kl 11:40 5/8 och åker hem från Kvikkjokk kl 16 den 12/8. Borde finns utrymmer för en avstickare någon dag.

Ska bli riktigt riktigt kul!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.