Annons

Tips för 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Höglund

Aktiv medlem
Hej!

Är en glad nybörjare som skall försöka få ordning på min Canon 300D (och mig själv :).

Skulle behöva lite tips från er därute om inställningar till kameran. Det är nämligen så att min sambo är otroligt kattintresserad (någon som vill köpa siameser?) och drar med mig på kattutställningar land och rike runt. Till saken hör att allt naturligtvis skall dokumenteras.

Min fråga är alltså; vilka inställningar passar bäst om man fotar katter i stora inomhuslokaler? Det kan vara allt från hembyggdsgårdar till lador och ishallar? Antagligen är det svårt att svara generellt, men något tips kanske finns? Har testat lite på full automatik, men upplevt att bilderna då ibland blir något oskarpa. Beror säkert mer på mig än på kameran, men i alla fall...


/Thomas

Ps. Min gamla Olympus Camedia Z-2020 upplevdes lättare att fota med :)
 
När det gäller slutartider och blänadval och känslighet så är det samma inställningar i stort som för vilken systemkamera som helst.

Det du kan jobba med på 300D är inställningar som har att göra med hur mediat ska uppträda, om du ska köra standard med Parameter1 eller Parameter 2 eller själv justera in egna "Setup" med olika färgmättnader och kontraster, etc.

För bästa möjlighet till efterbearbetning så bör filformatet RAW användas och i annat fall så mycket pixlar som möjligt och lägsta komprimering.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.