Annons

Ljusstyrka Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Frammatningsmetod?

Blev nyfiken, vad innebär frammatningsfunktion? Jag kopplar detta till filmkameror och inte digitala.

--jalle


larsaz skrev:

2020z som nämnts har tex blixtexponeringskompensation, möjlighet att välja AF-läge i alla lägen, möjlighet att välja frammatningsmetod utan att vara styrd av ett program.

 
larsaz skrev:
Någon skrev att 300D skulle göra anspråk på att vara en proffskamera, absolut inte, därav är den alltför begränsad.
Nja, det är en myt att alla proffs(press)fotografer har krav på att kamerorna ska ha alla möjliga och omöjliga inställningsmöjligheter. De flesta kan nog tänka sig en 300D i de flesta lägen. Tyvärr tål den knappast det slitage som dagligt bruk innebär, och tillförlitlighet är det viktigaste av allt för ett proffs.
Som andrakamera i reserv är den nästan perfekt med sin låga vikt.
 
Linmajon skrev:
Nja, det är en myt att alla proffs(press)fotografer har krav på att kamerorna ska ha alla möjliga och omöjliga inställningsmöjligheter.

Jag skulle vilja se fotograferna på fotbollsmatchen leta efter sportprogrammet för att fixa kontinuerlig matning. Om dom dessutom en ljus dag vill ha rörelseoskärpa men kont. frammatning då, hur gör dom då? Litar till AI?

Jag känner bara 2 st pressfotografer & kan säga att dom aldrig skulle nöja sig med detta som du säger, dom kanske är för gamla?

Vi får väl se om någon proffessionell fotograf kan svara oss?
 
Jaha, men 300D har ju den inställningen

I den kreativa zonen så är det möjligt att välja en ruta i taget eller kontinuerlig exponering.

--jalle

Damocles skrev:
En ruta i taget per tryck eller kontinuerlig, altså att den smäller rutorna till bufferten är full.
 
Vänta nu...

I den kreativa zonen kan du väl styra (nästan) allting själv (förutom att du inte kan välja mellan One-Shot Focus eller AI Servo.

Programmen erbjuder fördefinerade inställningar och i de flesta fall så låser den också exponeringsmetoden. Jag vet inte om detta är något specifikt för 300D, jag upplever att min Nikon är lika begränsad i automatisk programmod, Vill jag laborera med olika inställningar så måste jag även på CoolPixen gå över till manuella moder.

--jalle

larsaz skrev:
Digitalkompakter har i princip alltid fler möjligheter att styra det mesta, på 300D så styr programmen det mesta.
 
Re: Vänta nu...

JalleS skrev:
I den kreativa zonen kan du väl styra (nästan) allting själv (förutom att du inte kan välja mellan One-Shot Focus eller AI Servo.

--jalle

Vad du inte kan styra i den kreativa zoonen är ljusmätningsmetod, frammatningsmetod samt fokusmetod. Ett tillägg, du kan välja utsnittsmätning med en knapp.

Allt detta kan jag göra på min nuvarande kompakt, & gör det ofta också eftersom dess program & jag sällan kommer överens om inställningarna samt att programmen är helt låsta för påverkan...
 
larsaz skrev:
Jag skulle vilja se fotograferna på fotbollsmatchen leta efter sportprogrammet för att fixa kontinuerlig matning. Om dom dessutom en ljus dag vill ha rörelseoskärpa men kont. frammatning då, hur gör dom då? Litar till AI?

Jag känner bara 2 st pressfotografer & kan säga att dom aldrig skulle nöja sig med detta som du säger, dom kanske är för gamla?

Vi får väl se om någon proffessionell fotograf kan svara oss?
Notera att jag skrev i "de flesta lägen". Sportfoto hör INTE dit. Vad plåtar en pressfotograf oftast? Jo - människor i alla möjliga (oftast stillsamma) sammanhang, krockade bilar, hus, gruppbilder etc.etc. Snackar man utpräglade sportfotografer är det helt annorlunda.
// Mats (som PRYAT som pressfotograf :))
 
Linmajon skrev:
Notera att jag skrev i "de flesta lägen". Sportfoto hör INTE dit. Vad plåtar en pressfotograf oftast? Jo - människor i alla möjliga (oftast stillsamma) sammanhang, krockade bilar, hus, gruppbilder etc.etc. Snackar man utpräglade sportfotografer är det helt annorlunda.
// Mats (som PRYAT som pressfotograf :))

Jo jag var allt lite ironisk Mats. Den erfarenhet jag har av pressfotografer är kanske idag lite gammal men då upplevde jag dom jag mötte som ganska så konservativa vad det gällde teknik, jag ska självfallet inte kategorisera eftersom det självfallet funnits både och.

jag minns med ett leende hur många pressfotografer i slutet av 80-talet vägrade ta åt sig autofocus, detta även när autofokusen utvecklades & blev bra...
 
Damocles skrev:
Det enda som gäller är att handlarna tar sitt ansvar och säljer rätt saker till rätt kunden.

300D är trots allt digitalvärldens motsvarighet till 300V, canons nästa billigaste SLR kamera.
Sen att den kostar 10 lax gör den bara digital.

Jag äger en 300D och har använt både EOS 300 och 300v. EOS 300v är inte i närheten av 300D. Det är inte samma plast, samma vikt, samma storlek och så vidare... Det enda de har gemensamt är just det du påpekar - de är billigast i sitt respektive segment. Du bör känna på 300D ett tag innan du uttalar dig om denna sak. Inte för att det gör mig någonting personligen, men potentiella köpare får felaktig information, vilket är synd.

Kopplingen till 300v var ett rykte som uppstod på sensommaren innan någon hade sett kameran på riktigt.
 
Ser att många besvarat din fråga på som jag tycker ett konstigt sätt. Om du behöver ett ljusstark objektiv så skall du inte leta efter en zoom, utan efter ett fast objektiv. En 50/1.8 ger dig betydligt mer ljus, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om den dessutom är skarpare är det objektivet du har (fast det vet jag inget om). Ett sådant borde inte kosta många kronor nytt, och ännu mindre begagnat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.