Annons

Tips för över/under-bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Winzell

Aktiv medlem
Skulle vilja öva lite på över/under-bilder. Har slängt med (hoppas jag) en bild jag tagit. Vet att bilden är skräp, den är bara med för att exempelfiera inlägget :)

Exempel på tankar:

*Gissar att vidvinkel hjälper, eller finns det undantag?

*Ska man ställa skärpan på undervattensmotivet eller övervattensmotivet? Gissar att man bör sträva efter stort skärpedjup... Påverkar förstås ljusmätningen ändå?!

*Jag har bara en blixt så jag antar att man låter den slå under vattnet?

*Kan man på något sätt kompensera för brytningsfelet under vattnet? T.ex.om man fotar en människa så benen sitter proportioneligt på "rätt ställe"

*Hur själva ytan ser ut (tunn/tjock) beror bara på kamerans vinkel va?

Hoppas på goda råd och allmänna funderingar

Mvh Anders

Bilagor

• 357120060917230601.jpg
    357120060917230601.jpg
    13.8 KB · Visningar: 406
*Gissar att vidvinkel hjälper, eller finns det undantag?

Funkar i princip bara med vidvinkel.

*Ska man ställa skärpan på undervattensmotivet eller övervattensmotivet? Gissar att man bör sträva efter stort skärpedjup... Påverkar förstås ljusmätningen ändå?!

Generellt behöver man bra med ljus och stort skärpedjup för bästa effekt. Mitt på dagen, när solen står högt och ger bra ljus under vattnet är bäst. Då blir skillnaden inte så stor över/under. Vit, grund sandbotten som reflekterar underlättar.

*Jag har bara en blixt så jag antar att man låter den slå under vattnet?

Det beror på, men normalt sett ja, under vattnet. Det är där det behövs extra ljus. Men beroende på motivet får man experimentera här.

*Kan man på något sätt kompensera för brytningsfelet under vattnet? T.ex.om man fotar en människa så benen sitter proportioneligt på "rätt ställe"

Nej, inte i fotoögonblicket. Visst kan man manipulera i Photoshop eller motsvarande, det skulle kunna motiveras i vissa fall, men bättre att jobba med kompositionen så att det funkar.

*Hur själva ytan ser ut (tunn/tjock) beror bara på kamerans vinkel va?

För bra över/underbilder krävs en stor domeport, ju större, desto bättre. Ytans tjocklek beror bl a på hur nära kameran ytan hamnar. Om man har en kompaktkamera med vidvinkeltillsats så skvalpar ju ytan direkt mot linsen = tjock yta, svårt att vå bra resultat. Med en stor domeport i kombination med t ex ett fisheyeobjektiv, så kommer ytan en bit bort och är dessutom lättare att placera. Den blir tunn och mindre slumpmässigt placerad i bilden, resultatet går att styra.

Om du använder en vidvinkelzoom eller annan raktecknande vidvinkeloptik och behöver använda positiva försättslinser för att kompensera för domeportens optiska effekt (brukar krävas 2-4 dioptrier för att få en vettig närgräns) så ska du tänka på att då funkar det inte med över-under-bilder. Det blir till att ta bort försättslinsen och hoppas att du ändå kan få till det, med fokus på att få den del som är över ytan skarp.

Bäst resultat blir det nog generellt med fisheye, bra nedbländat, och en hyfsat stor domeport. Men det betyder inte att man inte kan prova med det man har och vara kreativ inom utrustningens begränsningar. Jag har sett häftiga över-under-bilder, tagna med kompaktkameror.

Lycka till!

Hälsningar Ingvar

Fördelen med kompaktkamera med vidvinkelvåtlins är det stora skärpedjupet, inga problem med skärpan. Nackdelen är den lilla diametern, vilket ger tjock, diffus yta och svårighter att placera ytan snyggt, i synnerhet om man har fördröjning mellan avtryck och verklig registrering av bilden. Men man får kompensera genom att ta många bilder och låta slumpen vara med litet. ;)

Aldrig provat den här typen av foto, men minns att jag någon gång hörde om någon som använde en halv försättslins med för mig okänd styrka. På det viset kunde han få skarpt både över och under ytan. Nån som sett eller hört om något sådant, eller svamlar jag bara? ;)

Aldrig provat den här typen av foto, men minns att jag någon gång hörde om någon som använde en halv försättslins med för mig okänd styrka. På det viset kunde han få skarpt både över och under ytan. Nån som sett eller hört om något sådant, eller svamlar jag bara? ;)

Jag tror många tänkt tanken, klart färre provat och jag tvivlar på att någon verkligen lyckats bra. Det är klart att det kan funka om man håller kameran exakt i rätt läge och vattnet är spegelblankt, men om det är det som krävs kan man nog lika gärna klippa ihop två bilder i photoshop. Det blir ju inte direkt några actionbilder om man ska få det att funka.

Ja, den uppenbara haken är naturligtvis att man måste komponera bilden där ytan skär exakt mitten av bilden. Jag är ingen gyllene-snittet-taliban, men tycker ändå att en sådan lins är väldigt begränsande. Dessutom kan man vara tvungen att specialbeställa en sådan "split-field"-lins om man råkar ha en alltför stor filterdiameter på objektivet. Kan bli dyrt. Om man inte vill ha den här typen av försättslins är man i praktiken begränsad till följande tre val:

Kompaktkamera (med för- och nakcdelar som Ingvar nämner ovan)

Fisheye-objektiv, kräver lite annolunda komposition och är förståss väääldigt vidvinkligt och har en bildkrökning. MEN skärpedjupet kan fås att täcka över/under i samma bild.

Flatport och ett normal- till teleobjektiv. Problemet är då att vattnet ger en optisk "tele-effekt" där det som fotas under vattnet upplevs som större/närmre. Att fota sin sambo på detta vis med "jättelår" kan ge skilsmässohot...

Vissa vidvinklar kan fokusera tillräckligt nära för att man skall kunna fota med en välvd port och ändå kunna fokusera under vattnet. Ofta räcker dock inte skärpedjupet till för att få fokus både under och över vatten i samma bild. Man får helt enkelt ta två bilder och lägga ihop i PS/Gimp el liknande. Man får glädjas åt att slippa plocka bort försättslinser i vattnet i alla fall...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar