Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips: Bläckrengörare till Epson

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har inte sett det skrivas något om denna programvara här så jag tänkte tipsa, för jag är faktiskt lite imponerad.

Det ryska programmet SSC Service Utility kan nollställa bläckräknarna i massor av Epsonskrivare från datorn, utan extra hårdvara. Det kan vara användbart men det var inte det som imponerade på mig utan programmets kraftfulla huvudrengöringsfunktion. Man kan välja att rengöra enskilda munstycken och det finns också en kraftfullare rengöring att tillgå.

Min Epson 870 har varit igensatt i flera månader och jag har kört Epsons rengöring säkert 200 gånger. Efter en omgång med den kraftfulla rengöringen i SSC och ett par vanliga omgångar är munstyckstestbilden helt perfekt utan glapp!
 
Har själv haft problem med min Epsonskrivare då gammalt bläck har torkat igen "kanalen".

Men om du har ett apotek i närheten så kan du ordna detta för 38 kr.

Där köper du :

1 flaska Isopropylalkohål och en spruta (2 eller 5 ml). Totalkostnad ca 38 kr.
Dra upp sprutan med ca 2ml Isopropylalkohål.
Spruta med jämnk kraft genom sprutmunstycket som finns i skrivaren.Ha en bit hushållspapper under, som fångar upp vätskan. Upprepa prodeduren en gång till.Låt torka ca 3-5 minuter.

Därefter har du rengjort skrivaren och den e klar för att fyllas på och användas igen.
Denna rengöring kostar ca 1.50 kr

Lycka till !!!

Niklas
 

Bilagor

  • epson_spruta.jpg
    epson_spruta.jpg
    39.7 KB · Visningar: 1,617
Är igensatta munstycken ett specifikt Epson problem eller gäller det alla bläckstråleskrivare?

Om man som jag inte använder en färgskrivare särskilt ofta, framförallt inte för färgutskrifter, vilket fabrikat bör man satsa på då? Med en Epson verkar man spendera halva bläckpatronen på rengöring.

"Köp en sv/v laserskrivare" säger någon då och visst, det kanske är vettigt men ibland vill man slå till med en färgglad inbjudan till barnkalaset.
 
Ja, Epson har mer problem än andra på grund av att munstyckena inte sitter i patronerna, så de byts aldrig. I alla fall 870/1270/890/1290-modellerna. Resten vet jag inget om.

Laser är inte ett bra alternativ för fotografier, du ledsnar snabbt på rastret.
 
Hade en 890 som torkade igen. Testade Isopropylalkohol varianten ett 20tal gånger och skruvade i sär skrivaren tills den liknade en kinder-överaskning innan jag bröt av den och ställde ut den i soprummet. Har en Canon nu. Mycket nöjd.
 
Jag har en Epson 1270 som började kladda svart färg på de vita rullarna som löper ovanpå papperet vid utmatningen vilket ledde till svarta prickränder längs bilden. Jag har ställt undan den och köpt en 950, men skulle gärna vilja få fart på gamlingen igen.
Behöver man inte göra annat än ta ur själva färgpatronen när man använder sprutan med "alkoholen"? Inte plocka sönder ytterligare?
Kan tillägga att en sk servicefirma på orten skulle fixa problemet vilket ledde till att det blev större.
Tacksam för ytterligare tips och vägledning.
 
Bläckpatronen sitter oftats i en "låda".
Denna låda har till uppgift att förvara patronen och det är i denna som bläcket fassnar och torkar ut. Från lådan går det oftats en liten "kanal" nere till skrivenheten.

Kolla i lådan så ser du att det troligtvis ligger torkat bläck där. Ta bort det med lite alkohål på en bit papper (ej tops).
Om lådan går att ta av så är det bara att spruta alkohål rakt ner i kanalen, annars får du lägga papper under och sedan spruta .

Efter denna behandling så låt det gå en stund så att all alkohål försvinner.

Sedan ansluter du bläckpatronen igen, och skriver ut tills dess att du ser att den skriver normalt igen.

Hej hopp!!!


NIKLAS
 
jimh skrev:

Laser är inte ett bra alternativ för fotografier, du ledsnar snabbt på rastret.

Vadå raster?

Jag skriver dagligen ut på laser och jag ser inget raster.
Beror kanske på typ av laserskrivare, men om man har en som inte kostar mindre än en begagnad bil så ser man inga raster.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.