Annons

Tips att fota i Skuleskogens Nationalpark

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Planerar att göra en weekendresa till Skuleskogens Nationalpark i slutet av maj.
Jag var där en kväll i somras och promenerade upp till Slåttdalskrevan söderifrån.Jag gillar framförallt att fotografera i skog och gärna med någon bäck i bilden men jag tar gärna emot andra ställen som jag kan fotografera i Skuleskogen.

Om du går upp den norra vägen passerar du en bäck och dessutom de trevliga tjärnarna och myrmarkerna. Längre ut mot havet finns det minst en gammal fäbod om jag minns rätt. Skulebergets sydsida är ju dessutom nordgräns för en del växter.
Hälsningar Sten

Hej
Så ser det ut, jag har ingen karta här i vinteridet, de är på sommarstället i norra delen av Höga Kusten. Jag har varit uppe till Slåttdalsskrevan några gånger och gått både från norr och söder men inte varit runt i området. Fäboden har jag sett från sjösidan vid något tillfälle, det händer att vi går ner till de här trakterna med båt. Jag kan alltså inte ge dej några detaljerade tips om lämpliga motiv. Hela området är dock intressant med gammelskog och intressant geologi.
Jag antar att du känner till den här länken:
http://www.highcoast.net/
Men det finns säkert någon annan medlem på fotosidan som kan ge bättre tips.
God Jul
Sten

OK tack för informationen. Om du vill se en karta så har jag en som länk på mitt förra inlägg ovan ditt. Men norra sidan verkar vara intressant att gå ifrån upp mott Slottdalsskrevan förbi Tärnvattnen men fler förslag mottages gärna.

MVH/Johan Ringblom

Vandringen söderifrån och förbi stenskravlet upp mot Slåttdalsskrevan är en fin promenad. Stugan vid Tärnättvattnen är nog mysig att övernatta i (om den är ledig) annars finns en djup och luftig grotta en bit längre ned.

Strövar man ned till havskanten och mot Tärnättholmarna kan man passa på att vada över det lilla och grunda sundet och besöka stugan (som står öppen) där ute vid viken. Fäbodar/stugor finns det som sagt var gott om nere vid strandkanten.

Ok det låter trevligt. Det är ungefär samma vandring som jag gjorde i somras fast vi vände vid Slåttdalsskrevan (vi var bara där i 4 timmar.
Vi kommer inte att bo i parken men det kan ju vara skönt att göra pauser vid någon av stugorna
(eller grottan).
Ärd det någon som varit i den västra delen av parken bortom Slåttdalsskrevan?

Mitt tips är att gå den omarkerade stigen från Skrattaborrtjärn mot Tjärtunnberget (den är prickad på den karta som du länkade till). Detta är en mycket fin vandring. Stigen går genom mycket varierande natur och den är inte alls lika upptrampad som de markerade stigarna. Vid Nylandsberget går den dessutom jämte en bäck som är ganska fin. (Stigen kan vara lite svår att hitta vid Skrattaborrtjärn. Den börjar norr om eldstaden utanför stugan. Kika efter ett litet stenröse.)
Ett annat tips är vattenfallet strax söder om Skrattaborrtjärn. Gå stigen mot Mossaberget. När du har passerat avtaget mot Slåttdalsskrevan, så är det ca. 70 meter till fallet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar