Annons

Tips ang skatefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Evomaccan

Aktiv medlem
Som sagt behöver lite tips på när man ska fota skate.

Inomhus och utomhus.
Inställningar m.m.

Kan man använda blixt inomhus utan att få "blixtkänslan" har en extern TTL blixt som man kan studsa.

Tacksam för svar.

Mvh Marcus
 
kom igen nu 32 har läst detta och ingen har tips på hur man tar snabba kort med bra skärpa i lite halvmörka rum?
 
Skatehallar brukar väl vara ganska stora så att studsa blixten kanske inte blir lika enkelt som det låter och utomhus är det förstås ännu svårare. Kan du fjärrstyra blixten eller åtminstone synka med en sladd till kameran bör du absolut prova det. En blixt som kommer från annat håll än rakt från kameran brukar i regel bli mer intressant.

Att komma undan "blixtkänslan" kräver antingen att du får in så mycket naturligt ljus att blixten inte blir så påtaglig eller att du med något färgfilter färgar blixtljuset så det får ungefär samma färgtemperatur som ljuset i skatehallen. Kör på största bländare och våga skruva upp ISO högt om det är nödvändigt (skit i allt snack om brus, en brusig bild är bättre än en oskarp). Är du utomhus och det är mörkt kan du också prova att köra lite längre slutartider (kanske ner mot 1/10 s). När du använder blixt kan du frysa rörelser med tider som normalt skulle varit för långa, du får testa dig fram hur lågt du kan gå utan att det blir oskarpt. Ett bonustips om du fotar med lång slutartid är att synka blixten på andra ridån så man inte får intrycket av att åkaren åker baklänges. Sök på "andra ridån" eller nåt i forumet så kommer du hitta massor om hur man gör det och varför.

Gav det något?

Edit: Glömde säga: kör helmanuellt läge i kameran och plåta i RAW så behöver du inte bry dig om vitbalans! Bländare ställer du till största möjliga (såg att du inte hade så ljusstark optik) och laborerar med slutartider tills du hittar något passande. Låt inte kameran göra ljusmätningen åt dig, du får mycket bättre kontroll om du provar dig fram själv!
 
gsol skrev:
Aha! Bra investering och ännu bättre förutsättningar för bra skatebilder i dålig belysning.

Me know, kommer bli så fruktansvärt nice!

Ingen som har en större väska att rekommendera?
Behöver ha plats till massa objektiv och blixt, filter batteri m.m. Obs kameran behöver inte få plats men mycket avdelningar ska det helst vara..
 
Evomaccan skrev:
Me know, kommer bli så fruktansvärt nice!

Ingen som har en större väska att rekommendera?
Behöver ha plats till massa objektiv och blixt, filter batteri m.m. Obs kameran behöver inte få plats men mycket avdelningar ska det helst vara..

Jag är väldigt nöjd med min Lowerpro Nova 400 AW där jag får i D80 med objektiv + 2 extra gluggar + gorillapod + extra blixt. Väldigt lätt att bygga om innerväggarna efter eget behov. Rekommenderas varmt.
 
gsol skrev:
Jag är väldigt nöjd med min Lowerpro Nova 400 AW där jag får i D80 med objektiv + 2 extra gluggar + gorillapod + extra blixt. Väldigt lätt att bygga om innerväggarna efter eget behov. Rekommenderas varmt.

Edit: Lowerpro 4 AW hette den visst, och inget annat. Hursomhelst, fortfarande en bra väska.
 
gsol skrev:
Edit: Lowerpro 4 AW hette den visst, och inget annat. Hursomhelst, fortfarande en bra väska.

finns den i större format?
tänkte om man kan få plats med mer grejer i den?
har snart 6 objektiv och en blixt.
det kommer nog bli lite trångt..
 
Evomaccan skrev:
finns den i större format?
tänkte om man kan få plats med mer grejer i den?
har snart 6 objektiv och en blixt.
det kommer nog bli lite trångt..

Ja den finns i minst en större modell, Nova 5 AW tror jag den heter då.
 
Evomaccan skrev:
då blir det till att inhandla en på fredag :D
tack för tipset Gustav..

Lugnt. Men 6 objektiv, kamera och blixt? Du borde kanske kolla på en ryggsäck istället. Det kommer bli TUNGT att bära på axeln.
 
gsol skrev:
Lugnt. Men 6 objektiv, kamera och blixt? Du borde kanske kolla på en ryggsäck istället. Det kommer bli TUNGT att bära på axeln.

Jag trodde det var en rygga du menade. :S

De e ju en ryggsäck jag är ute efter, som det är nu går jag med två väskor och kameran i handen.
 
remote blixt, manuell billig kinesisk duger.
kommer göra underverk när du lär dig.
Blixt på kameran är någor jag verkligen bara använder i värsta fall.
Fast å andra sidan bor jag i ett land där man kan få blixt-remote för 150 pix.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.