Annons

tips ang instälning bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
jag har en ny bärbar dator 15,6" widescreen och gillar inte alls att bild ytan är så "låg" kan ju inte se hela höjden på bilder som jag innan såg i min gamla datorn med 15" vanlig skärm

tänkte om jag köper en 22" lös skärm så kanske allt blir bra igen men allt blev ju bara lika fast större :(

nån som kan hjälpa en som inte gillar dessa breda låga skärmar
 
Tyvärr så är det nog bara att gilla läget nu när 16:9 skärmarna är standard.
Det går ju att sätta en vanlig 4:3 upplösning som 1024x768 på din lapptop men då blir bilden förvriden.

Har du ställt in rätt upplösning på datorn?
På en 22" kan du ju utan bekymmer ha 1680x1050. Då kommer du kunna se väldigt mycket. På lapptoppen kommer iof allt bli väldigt smått men det är ju bara att ändra när du inte sitter vid extra skärmen.

Nu vet jag inte vad det är för bilder som du inte kan se hela höjden på men om du anpassar bilden till höjden istället för bredden så borde det bli bra.

I värsta fall är det nog inte svårt att hitta gamla 4:3 skärmar till salu.
 
På just 22" är det fortfarande ungefär lika vanligt med 16:10-format (1680x1050) som 16:9 (1920x1080), men över 22" verkar det vara 16:9 som gäller nu(finns säker undantag).

Med en 22" i 16:10 borde det inte vara några problem. Du borde också kunna ställa in skärmarna separat vad gäller upplösning osv. Annars är väl inte bilder + 15,6" + widescreen den bästa kombinationen.

Men hela bilden utan problem borde du i vilket fall kunna se. Om du kollar på bilderna i Windows "Visningsprogram för bilder och fax" så skall du se hela bilden. Om du inte zoomar in förstås.
 
det skulle vara upplösning 1680x1050 på denna 22"

men om jag går in på skärmupplösning i min lapptop så finns inte så höga sifror med att välja på, klarar inte dator det då? eller går det att göra dom inställningarna på ett annat sätt?

prövade med min gammla lapptop och där kunde jag välja öpplösning 1680x1050 och då blev det mer som jag ville ha de
så om jag får till de så blir jag nog nöjd :)
 
då får du ladda ner bättre grafikkorts drivrutiner, försök på leverantörens hemsida eller ta reda på vilket grafikkort du har i och gå på deras hemsida, t.ex Intel ATI.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.