Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips ang fota kampsport.

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Jag har fotat 2 galor k1 så jag har en liten hum. men jag är sugen om det är nån som har några mer speciella tips och dela med sig med då jag den 16dec ska fota en kampsportsgala.

Blixt ej tillåtet.

Grejjer jag har är
D200
tamron 28-75 2,8
Tokina 12-24 4
Nikon 80-200 2,8

Ös på med saker till min "mind-checklist"

Mvh
Markus

Får du stå ringside? Det är ju rätt avgörande. Då hade jag nog försökt få låga vinklar med vidvinkel. 80-200:at hade jag lämnat hemma om du nu ska stå ringside.

Ingen blixt nej... mät ljuset ordentligt, ställ in och kör manuellt efter det. Blir nog att välja höga ISO för att få upp tiderna. 1/160 är ju långsamt i dessa sammanhang. Men samtidigt vill man ju inte ha alltför statiska bilder.

som du redan listat ut kan du skita i telezoomen=) mät upp ljuset ordentligt men jag tror int eatt du ska vara rädd för att experiemnetera med exponeringarna. beroende på ljusets riktning så kan underexponeringar bli rätt schyssta. vilket iofs kan ordnas när du framkallar rawbilderna i datorn så skit i vad jag just sa.

mitt tips är att kolla på andra som fotat kampsport för att se vad du vill ha ut av dina bilder. som jesper sa så vill man inte ha alltförstatiska bilder, men samtidigt skulle en käftsmäll med svetten stänkande bli rätt grym=)

Jag såg en boxningsbild på FS för några år sedan, som var helgrym. Den var på gränsen till utfrätt, men medvetet. Helcool bild. Ska se om jag hittar den (om den finns kvar).

bengt luthman skrev:
som du redan listat ut kan du skita i telezoomen=) mät upp ljuset ordentligt men jag tror int eatt du ska vara rädd för att experiemnetera med exponeringarna. beroende på ljusets riktning så kan underexponeringar bli rätt schyssta. vilket iofs kan ordnas när du framkallar rawbilderna i datorn så skit i vad jag just sa.

mitt tips är att kolla på andra som fotat kampsport för att se vad du vill ha ut av dina bilder. som jesper sa så vill man inte ha alltförstatiska bilder, men samtidigt skulle en käftsmäll med svetten stänkande bli rätt grym=)

Hej! tack för tipsen, ska pinsamt nog erkänna att det med att mäta ljus är faktiskt inget jag behärskar, är inte dålig på det utan jag vet inte ens riktigt hur man gör. Så nu var det sagt =) Kan jag läsa nånstans vart jag gör det och exakt hur jag gör det med en d200?

för fösöker jag ta lite annorlunda bilder mot för vanliga.. denna tex tog jag på k1 i globen

http://www.mek.nu/blandat/k1_06.jpg

Markus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar