Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips önskas,Blixt till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Oja

Avslutat medlemskap
Jag har köpt en Nikon d70 för snart ett halvår sedan, och jag är inte så erfaren med vad det gäller foto. Jag har fotat på den inbygda blixten men nu kliar det i fingrarna och jag funderar på köpa en ny blixt.

Så jag skulle vilja ha tips på vad jag ska köpa för blixt, nått som går att använda till mycket (nått att växa i)

Så vad tycker ni att jag ska lägga mina pengar på för att få ut så mycket som möjligt?




tacksam för tips
 
Jag skulle rekommendera Nikons SB-600 el SB-800. Har själv SB-800 och är väldigt nöjd med den, D70:n kan styra båda dessa blixtar trådlöst om man så vill.
Skillnaden mellan dessa två?
SB-800 har lite högre ledtal + att den kan användas för att styra flera blixtar.
 
Kodiak skrev:
Hur kompatibel är D70:n mot Nikons gamla blixtar??

Mvh
Svante

Med SB-600 eller SB-800 får du iTTL, dvs D70 mäter ljuset genom objektivet. Gamla blixtar som gav TTL på analoga kameror gör inte det med D70 (p.g.a. att sensorn reflekterar ljus annorlunda än film tror jag), utan du måste använda dem manuellt eller med den sensor som sitter på blixten (om den har sådan). Min SB-24 t.ex. kan jag använda i A-läge. Den får då info om bländare och ISO från kameran och mäter ljuset med sin egen sensor. Hur bra det fungerar vet jag inte, då jag valde att införskaffa en SB-600 till min D70 och använder den i första hand.

Så, vill du ha TTL (eller iTTL som det heter på D70), skaffa SB-600 eller SB-800. Annars går gamla blixtar bra.
 
Ganska dåligt! Du får inten TTL alls, såvitt jag vet. Det finns bara tre alternativ idag:
Nikon SB-800 Bäst!
Nikon SB-600
Sigma ST-500 något. Det är större och klumpigare och vissa har problem med ojämnt resultat.

Eftersom det skiljer såpass lite mellan SB-800 och SB-600, i pris, är valet solklart som jag ser det.

Köp SB-800!
Köper man sedan en blixt till kan mycket väl SB-600 vara ett alternativ.

/AnWi
 
Precis som Joakim skriver. Filmen har en ganska matt yta som sprider inkommande ljus till exponeringssensorn (för blixt).
TTL.

Sensorn har en spegelliknande yta och reflekterar inte ljuset på ett användbart sätt till en exponeringssensor. Därför beordrar kameran en eller flera förblixtar och mäter ljuset från den/dessa. Sedan skickar kameran information till blixten om ljusmängd vid exponeringen. Eftersom spegeln inte är uppfälld behövs ingen särskild exponeringsmätare som för TTL. Den "vanliga" exponeringsmätaren används.
Detta är iTTL.

Det fungerar mycket bra. Precis lika bra som TTL. Kanske t.o.m. snäppet bättre.

Dock har vissa haft problem med att motivet blundar. Det har hänt mej en gång och det var med den inbyggda blixten. Problemet borde minska när motivet inte får blixten rakt in i ögonen. Det är förblixten/arna som gör det. De kommer ungefär en tiondels sekund innan huvudblixten.

/AnWi
 
Senast ändrad:
Om man kan klara sig från att horisontellt vinkla blixten och bara ha möjligheten att vinkla vertkalt så är Metz AF 44 4iN en riktigt kraftfull, och helt suverän blixt för en "liten" peng ( ca 1800kr). Då har du fullt fungerande iTTL med D70.
 
jag vill oxå ha en blixt...

Nu när det diskuteras SB800 måste jag passa på att fråga:

Är detta en blixt för min analoga kamera oxå? (F75)

Är det så att jag får jag en massa funktioner som jag inte kan använda förrän jag skaffat mig ett digitalt hus (det kommer att hända snart)?

Det känns onödigt att skaffa något som jag inte kan använda mer än helmanuellt nu, men å andra sidan känns det dumt att köpa en blixt nu och sedan behöva köpa en till när jag byter hus. Samtidigt; jag behöver en blixt nu och varför satsa på något mindre än det bästa...

Det är lite tidigt på morgonen och mitt huvud har inte nått full kapacitet ännu, men jag hoppas att ni förstått mina funderingar

//Anders
 
SB-800 och SB-600 skall var fullt bakåtkompatibla, enligt Nikon. Du kan lugnt köpa en redan nu.

/AnWi
 
Fröken Oja skrev:
Men vad är skillnaden mellan SB-600 och SB-800 ?Mer än att man kan styra fler blixtar

Ljusstyrkan, dvs SB-800 når lite längre, kan lysa upp ett lite större rum om man slår indirekt osv. Jag som har en SB-600 hävdar ändå att man inte kan få för mycket styrka, men jag är nöjd med 600:an. Fick den för 1995:- på extrapris... Men är inte 100-lapparna avgörande, gå på 800 du. Du får dessutom tillbehör som inte följer med 600:an, bl a en omnibounce som jag köpte separat för 275:-.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.