Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tipps för er med repig LCD

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Av otur föll mitt extra displayskydd av från min D70 och det dröjde inte länge innan en större repa uppstod i LCD displayen. Störande.

Men efter att tidigare med stor framgång ha använd sk displaypolish på min mobiltelefon så tänkte jag köra samma metod på D70:ns baksida.
(finns att köpa på tex Clas Ohlsson)

Det blev inge vidare tyvärr...
Tydligtvis så är displayen av hårdare material som i princip bara repas ännu mer när den poleras, så nu är skärmen en aningen matt. Funktionen är det väl inget fel på, men estetiken vart ju ingen höjdare.

Så det blir till att köpa nytt som reservdel (kan bara föreställa mig priset...).

Så gå inte på samma nit ni andra!

//
 
Det tyder på att displayen är av glas inte plast.
Jag har samma funderingar, när man har slitit ut/tappat bort displayskyddet kommer glaset obevekligen att bli repigt.

Ett trick som man funkar på mindre repor är att vaxa glaset (tex bilvax) men det kanske inte är så skoj att hålla på med vax på en känslig kamera.

Går man med en repa på klockglaset till urmakaren byter dom glaset men det borde gå att slipa tycker jag.

Nej, hoppas man kan betälla en 6-pack displayskydd någonstans.
 
Huga... jag tappade mitt en gång, men hittade det lyckligtvis igen. Nu har jag bundit en tunn svart fiskelina mellan det och pluppen över USB-kontakten, så det inte försvinner igen.

Ögonmusslan däremot är redan borta :)
 
Sedan ett år använder jag varken ögonmussla eller skärmskydd.

Inga repor än så länge.

Men nu tänker jag att jag kanske borde leta upp skyddet ändå...
 
Mitt egna knep som jag har kört med i många år med gott resultat är vanlig bokplast, dvs självhäftande plastfilm som man normalt slår in böcker i för att skydda dessa. Plasten är seg och skyddar därför riktigt bra.
Okej det syns lite att det är någon över glaset, men själv kan jag leva med det när jag vet att om jag tar av plasten om 5 år så ser den som ny ut.
Har haft detta på min Minidisc från slutet av 90talet. den har fått stå ut med mycket, men displayen ser idag ut som om den var direkt ur kartongen.
 
o-laser skrev:
Det tyder på att displayen är av glas inte plast.

Nej, det är inte glas, den buktar när man trycker på den och den ser ut och uppför sig som plast. Jag skulle bli förvånad om det var glas.

Men det är fel sorts plast att slipa, den är så hård att den inte går att polera, utan lämnar istället små fina repor efter sig. Mobildisplayen på min ericsson är mycket mer stryktålig och tål ju dessutom att putsas upp. Gissar att mobiltelefontillverkarna har större vana av detta med repor...

Nej, nytt displayskydd, ny displayplast, extra bokplast därpå också en mjuk och fin väska skall det bli!

//
 
Har hört att tandkräm ska va bra på mobildisplayer, det innehåller "grus" som har en slip-funktion, dock vet jag inte om det funkar på kameran (vågar inte prova heller).
 
Hmmm Jag har kört med min 10D ett år nu utan LCD-skydd, och displayen har inte en enda repa eller märke.. Tydligen är Canons materialval bättre då.. Det är av plast.
 
Jeppe skrev:
Hmmm Jag har kört med min 10D ett år nu utan LCD-skydd, och displayen har inte en enda repa eller märke.. Tydligen är Canons materialval bättre då.. Det är av plast.
Fast, så kan man inte komma till en slutsats om kvalitet...Eller betyder mitt år med D100 ingenting?
 
Jeppe skrev:
Hmmm Jag har kört med min 10D ett år nu utan LCD-skydd, och displayen har inte en enda repa eller märke.. Tydligen är Canons materialval bättre då.. Det är av plast.

Tveksam, min repa (den som jag försökte polera bort...) uppstod när kameran dängde rätt in i ett metallstag i bilen. Jag är glad att det inte blev värre! Dom 10D jag sett brukar vara ganska repiga, men även dammiga under plasten. Jag tror att det är ungefär samma kvalitet. Hade jag haft det standardmonetarde plastskyddet kvar så hade nog skadan aldrig skett...

//
 
Jeppe skrev:
Hmmm Jag har kört med min 10D ett år nu utan LCD-skydd, och displayen har inte en enda repa eller märke.. Tydligen är Canons materialval bättre då.. Det är av plast.

Känner någon till något LCD-skydd av bättre kvalisort till 10D? De jag sett är av typen mjuk plastfilm och det stoppar ju inte såvärst mycket.
Skulle vilja ha ett av typen som finns för Nikons DSLR:er.

/Johan
 
Ett snabbt samtal till Nikon visade att det kostar ca 800 kronor att byta displayplasten, men då ingår arbete (jag tror att det går att göra själv).
Dyrt, javisst (det är ju en Nikon:) men klart värt det när displayen blivit så ful som hos mig.

//
 
Jag har kört med belkins ClearScreen overlay till min Ipaq länge. En riktikt bra produkt tycker jag. Det är altså en plastfilm som staiskt klänger sig fast vid diplayen och skyddar den utan att synas värst mycket.

Tror att jag skall prova att köpa en sån ock klippa ut rätt storlek till min D70 när den anländer.

En länk till belkins sida:

http://catalog.belkin.com/IWCatProd...Id=&Section_Id=1980&pcount=&Product_Id=122917
 

Bilagor

  • std1_f8e717.jpg
    std1_f8e717.jpg
    13.6 KB · Visningar: 2,082
Flying Finn skrev:
Jag har kört med belkins ClearScreen overlay till min Ipaq länge. En riktikt bra produkt tycker jag. Det är altså en plastfilm som staiskt klänger sig fast vid diplayen och skyddar den utan att synas värst mycket.

Tror att jag skall prova att köpa en sån ock klippa ut rätt storlek till min D70 när den anländer.

En länk till belkins sida:

http://catalog.belkin.com/IWCatProd...Id=&Section_Id=1980&pcount=&Product_Id=122917

Detta tycker jag var ett riktigt bra tips!!

// Johan
 
TAndkräm

Är det mjukare plast går det inte o polera men hårdare typer går att fixa till , jag brukar rädda cd skivor genom att polera dom me tandkräm......Sen finns det ju speciella produkter alla polermedel...men tuben ligger oftast närmast tillhands.
Warning - man måste veta vad det är för plast för att inte sabba än mera.
 
Skärmskydd från Dustin

Jag köpte ett skärmskydd till en Palm Handdator från Dustin (som för ett halvår sen var billigast på dem).

Jag kör en EOS10D och den verkar ganska känslig så jag tyckte det var onödigt att chansa.
 
Re: Skärmskydd från Dustin

Thid skrev:
Jag köpte ett skärmskydd till en Palm Handdator från Dustin (som för ett halvår sen var billigast på dem).

Jag kör en EOS10D och den verkar ganska känslig så jag tyckte det var onödigt att chansa.

De har några fabrikat på sin websida, vilket köpte du och hur tycker du resultatet blev? Försämrades något vad gäller möjlighet att bedöma bildresultatet, skärpa osv?

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.