Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timlön/löneförhandling -Pressfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
semsterersättning får jag utbetald om jag inte missminner mig helt och fullt. Jupp, får semesterersättning utb i juni efter att ha kollat utb 2 år tillbaka!

Intressant diskussion detta. Tar upp den igen efter lite drygt 2 år.

Jag ska nu själv till en tidning (imorgon) och prata om behovsanställning. Jag undrar nu alltså om nån har lite information om vad dagens minimilöner och timlöner osv ligger på? Känns som att lönerna borde ökat lite iaf.

Det känns som att jag borde ha lite koll på löneläget när jag väl sitter hos tidningen. Kan även nämna att jag har hjälpt dem nu i vår när de haft mycket att göra, men att jag då fått betalt per bild.

Jag kollade med dem, och fick lite nyttig information. Tack för tipset.

Dock fick jag inte så mycket användning av informationen då de på tidningen redan hade ett uppsatt lönespann för timanställda vikarier, som jag hamnar någonstans mitt i beroende på vad de på facket säger osv.

Vad skall man begära som press fotograf i månadslön?

Hur mycket provision kan man tjäna en "vanlig" månad som press fotograf?

Hur ser lönen ut efter säg fem år?

Jag vet att det står om ingångslön tidigare i detta ämne. Då uppgifterna är ca 2 år gamla så undrar jag vad som är rimligt i dagsläget. Väldigt tacksam för svar kring dessa tre frågor.

lokey113 skrev:
Vad skall man begära som press fotograf i månadslön?

Vilken tidning/vilken ort?
Vad har du för erfarenhet?

De frågorna är helt avgörande. En pressfotograf på en Stockholmstidning kan ha 5000 mer i lön än en mellanchef på en lokaltidning.

Men säg mellan 18000 och 25000 som vikarie beroende på ort och tidning om du inte är jätteetablerad.

Hur mycket provision kan man tjäna en "vanlig" månad som press fotograf?

Ofta får man provision på arkivförsäljningen. Det kan vara kollektivt utslaget på alla fotografer och alla bilder eller så får du bara provision på dina bilder. Räkna inte med den inkomsten.

Hur ser lönen ut efter säg fem år?

Det är normal löneglidning om du inte gör karriär och hoppar mellan tidingar.

Om man får fast anställning. Vilken lönespan kan man räkna med då? Låt oss säga att man är medel duktig pressfotograf.

Tack för svaret Magnus.

min timlön

Jag jobbar också som fotograf utan eg utbildning. Jobbet är som ditt dvs väldigt ojämt fördelat..
Min timlön går på ca 112kr/h.. Något att jämföra med kanske?

lokey113 skrev:
Om man får fast anställning. Vilken lönespan kan man räkna med då? Låt oss säga att man är medel duktig pressfotograf.

Du får inte anställning i Stockholm som medelduktig pressfotograf. Möjligen kan du få ett kort vik till en början om du är duktig.

Lönen på Mitt-i-tidningarna ligger på mindre än 25 000.

Vik på Expressen ca 24 000

Fast på DN ligger över 30 000

Kyrkans Tidning över 25 000 - 28 000

Utbildning spelar ingen roll. Förmåga är allt. Däremot är det bra med utbildning av andra skäl.

Bumpar tråden lite...

Jag ska börja som så kallad jourfotograf på lokaltidningen. Jobbet innebär att jag varannan vecka inklusive helg, kan få jobb. Ibland vet jag nån dag i förväg vad jag ska göra och ibland får jag reda på det några timmar innan bara. Jag får tillgång till tidningens bil så resersättning ska inte behövas. Kommer nog att långa deras kamerautrustning också iallafall delvis.

Har aldrig jobbat med sånt här tidigare så vore intressant att få reda på vad som är en skälig timlön.

Jag jobbar även som personlig assistent och tjänar då 106 + semers.(12?) 118kr i timmen en anställd pressfotograf måste ju banne mig tjäna avsevärt mycket mer... eller? Var är branschen påväg?... jag är 24år.

Mvh.

Bumpar tråden.. Ser att jag själv skrivit i den tidigare.

Jobbar extra på en lokaltidning som sk jourfotograf kväll och helg varannan vecka.

Tjänar som följer:
Jour 75:-
Vardagkväll (även fredagkväll) 230:-
Helg 1300:-
Ingen OB eller övertid

Detta är fasta priser (före skatt) oavsett hur många timmar jag jobbar. Ibland har jag jobbat för 65:-/tim på en helg och ibland för 150:-/tim. Man motiverar på detta sättet den fasta ersättningen. Det är jag och en annan som har detta avtal. VI skiftar varannan vecka. Tidningen har två fastanställda fotografer och en som regelbundet jobbar extra någon dag i veckan för samma timlön som de fastanställda.

Håller nu på att försöka förhandla om avtalen och få upp våra löner, men inte världens lättaste sak. Skulle vara intressant att få andras synpunkter och åsikter.

Tjänar som följer:
Jour 75:-
Vardagkväll (även fredagkväll) 230:-
Helg 1300:-
Ingen OB eller övertid

Detta är fasta priser (före skatt) oavsett hur många timmar jag jobbar.
230 kr låter som en ganska vettig lön för kvällsjobb (eller helgjobb) -- om det var per timme. För en hel kväll är det givetvis fullständigt orimligt.

Jag vet ju inte vilken tidning det gäller, men jag förutsätter att den har kollektivavtal. Och då är dessa löjligt låga ersättningar ganska säkert ett avtalsbrott. Ta kontakt med den lokala fackklubben så får du säkert hjälp.

Undrar hur det gick för Marie med löneförhöjningen?

Kul med gamla ämnen poppar upp efter några år i glömska

Ersättningarna jag räknade upp gäller per kväll och per helg oavsett antal timmar jag jobbar, men det framgick antar jag. Ja de borde ha kollektivavtal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar