Advertisement
ANNONS
Annons

Timlön/löneförhandling -Pressfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollifaxen

Avslutat medlemskap
Har vickat som pressfotograf (behovsans) Sedan 2002 och haft en timlön på 94,89 kr +OB.

Nu ska jag prata lönehöjning med chefen nästa vecka. Jag vill ha lite siffror att jämföra mig med för att veta hur jag ska lägga upp samtalet.

Jag har ingen egentligen foto/bildjournalistisk utbildning. 3 årigt media gymnasie 98-01 där jag förvisso läste foto A. Jag kom in på aktuell tidning genom praktik under gymnasiet, kan ses som internutbildad.

Jag har hur som en erfarenhet baserad på 3 år som pressfotovikarie. Således bör jag ju kunna använda denna 3 åringa erfarenhet som ett grundskäl till löneförhöjning. Vidare har jag givetvis även fått ökade kunskaper. Har kollegor som säger sig se en rätt stor utveckling i mitt bildtänk jämf med då och nu.

Vad ser ni som en rimlig lön? Aktuell tidning är en lokaltidning med en upplaga på ca 13 000 ex. 3 fast anställda fotografer och med mig ca 3 kontinuerliga vikarier.

är ej fackansluten, det är det som är grejen. Jobbar aldeles för ojämt för att ansluta mig, ibland väldigt mkt ibland ingenting, som sagt behovsanställd. Har dock skickat epost till journalistförbundets förhandlingsenhet och frågat vad de anser. Vill dock gärna veta vad folk i branchen, kanske med samma bakgrund osm mig anser rimligt.

En kollega här tyckte att jag hade rätt lågt. Å andra sidan har han nog ingen vidare koll på läget ;-)

Du kan alltid ställa frågan till
http://www.gf.se/

Ring annars någon fotograf på en annan tidning.
Att du inte har adekvat utbildning betyder inte att du skall jobba för en dålig lön. Det jobb du utför är grundstenen för din lön...

jag är inte missnöjd med min lön. Men är ju alltid positivt om man kan få högre.

Jag kommer nog vara lite tuff redan fr början å säga att det inte är rimligt att jag har samma lön nu med 3 års erfarenhet som när jag precis började vicka. Även om chefen är bra och så så gissar jag att det gäller att gå in för fullt på en gång...har ju aldrig löneförhandlat förut men är nog bra på att snacka bara jag har mina argument klara för mig.

funderar vidare på att ta med en kollega när jag pratar med chefen. Är 22 år så jag har ju inte världens största erfarenhet vad gäller sånt här...

nja....det låter skumt...hur räknar du då? har för mig min timlön baseras på en högre månadslön än så....hmm...

räknat på 48 h arbetsvecka så ger en timlön på 123 kr en månadslön på 23679....en lön inte ens en fast anställd kollega här ligger på (som då fö har flera års erfarenhet)

ok...såg du editerade ditt inlägg...det låter rimligare..som sagt tycker jag min lön är helt ok...men det tänker jag inte säga till chefen.

3 år med exakt samma lön är argument nog för att få den höjd. Har ju lätt mer erfarenhet och kunskap nu än för 3 år sen, då är ju konstigt om jag ska ha samma lön nu som då

Rätta mig om jag har fel, men har vi inte fortfarande 40 timmars arbetsvecka i Sverige? Och om det är på väg åt något håll så är det ju nedåt.

När det gäller löneförhandlingen så har jag bara en sak att säga:
Gå på! - MARSCH! ;-)

hm...vad fick jag 48 ifrån??? Ha ha...bara jag som är överarbetad kanske ;-P

Gå på marsh?? hehe

Senast ändrad:
...döda mig?

Leadhead fr soldf, du som hitta mig på fotosidan insåg jag varit på kurs med dina polare...sen hitta du mig på soldf...kanske diskuterat viss frammåt gå på marsh med dig...var väldigt många i den disskusionen...sammanfattningsvis kan vi säga att du är bra på att hitta mig...

Hej Marie!

Det låter som du ligger lite väl lågt. Journalistförbundet har statistik för hur löneläget är utanför Stockholm. Brukar också publiceras i journalisten en gång om året och kanske finns på webben.

Jag antar att det tillkommer semesterersättning?

Jag tycker att du åtminstone ska ha tio kronor mer i timmen.

Om det inte ingår semesterersättning bör du ha ytterligare drygt tio kronor.

Med dessa höjningar hamnar du ändå på en riktigt låg lön och betydligt under min sambos lön som vårdbiträde.

Klart som korvspad att du ska vara med i SJF. Du borde ha jobbat tillräckligt länge och mycket. Men de har sjuka intagningsregler pga att folk vill ha presskort. Men annars får du gå med i HTF, de tar in alla, eller något annat förbund som finns på din arbetsplats, tex grafikerna.

Hälsningar från kollega Magnus

PS. prova också att ställa frågan på www.pfk.se

tack, det gav iaf ett uppslag till vad jag ska begära. Mao minst 10 krs ökning.

Har ju inte funderat spec mkt på min lön då jag som sagt bara är behovsanställd, allt från inget till rätt mkt. Men jag tänker ju helt klart trycka på det här!

Ett generellt förhandlingstips är att börja ganska högt som du säger. Dock inte orealistiskt högt. Om du vill ha 15 spänn ökning, begär 30 spänn så kan du sjunka 15 och chefen tror han gjort ett kap... Akta dig för att sjunka för snabbt bara, han måste bli skrajsen att förhandlingarna går dåligt först så han accepterar utan att tveka när du väl sänker... :)

ska ta fram alla skådespelartalanger jag har ;-)

Pratade just med journalistförbundet. Minimilönen för mig i dagsläget är en månadslön på 16801 kr.

16801/160= 105 kr/h

Min nuvarande lön:
94,89*160 =15196/mån

alltså får jag ju 1605 kr mindre i mån än minimigränsen om jag räknar om min timlön till månadslön.

Räknar jag rätt? Jag ska således MINST ha en ökning med 10 kr/h. Vidare har jag svårt att se varför jag ska ligga på en minimilön då jag som sagt vickat på denna tidning i 3 år.

Hur mkt över minimilönen tycker ni är rimligt att begära? Är 120 kr/h för högt att satsa på att få?

Hej

Tror du skall räkna med 165h/månad för att få rätt siffror.

Så räknar man iallfall inom kommunen =)

16801/165= 101,82 kr/h

Hur som helst, lycka till och var hård.

DU gör helt rätt. Du bygger upp ett resonemang byggt på fakt. Minimilönsaspekten är ett bra argument - och klart att du ska ha mer än minimilön.

Du har väl också koll på semesterersättningen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar