Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timelapse?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Jag vet att man kan fotografera och
göra "timelapse" videos med hjälp av
jpegbilder o.s.v, typ som denna;
http://www.youtube.com/watch?v=V_zxfUnS40Y

MEN det jag undrar är om man kan få
någon liknande effekt då man filmar
med digital videokamera i något program
efteråt typ windows moviemaker, eller separat
program med något filter/effekt för videos
typ att det blir liknande effekt eller
typ om molnen rör sig fortare?

har sett det i bland annat senaste
antikrundan på SVT-programmet, där
molnen rör sig fort, fräck effekt,
och ändå står människorna i förgrunden
och pratar som vanligt...

Tacksam för tips!

Du löser det med Chroma key sk green screening.
Du filmar bakgrunden och människorna var för sig.
Människorna filmar du mot en grön bakgrund.
Sen lägger du ihop dem med dit redigeringsprogram som måste ha stöd för Chroma key.

Men om man använder sig endast utav en videokamera, borde man väl kunna ändra effekterna
så man får så här häftiga effekter så saker
rör sig fort, se exempel; http://www.youtube.com/watch?v=y3bRwB5fDFo

där syns trafik och även moln i den videon...

borde finnas lättare sätt än de ni skrivit väl?
vill inte använda mig av grön duk o.s.v...

typ ett plugin för videoredigeringsprogram,
som snabbar upp / gör saker långsammare
o.s.v med?

vill exempelvis filma min egen bil
och därefter göra så det mesta går snabbare,
inte bara ändra själva hastigheten till det
dubbla på filmen utan även andra fräcka effekter,
var kan man ladda hem gratis sharewareprogram o.s.v till det?

och som denna videon, måste finnas någon
rederings-effekt i program på datorn,
man lätt kan ladda hem för o få denna effekten;
http://www.youtube.com/watch?v=3vZGqkV3ejU

Senast ändrad:
Jag jobbar en hel del med digital redigering och efterbehandling, och visst går det att göra en hel del med bara en videokamera och en dator. Dock tror jag inte att du kommer så mycket längre än att snabba upp filmen om du jobbar med Windows eget redigeringsprogram. Rekommenderar i så fall After Effects av Adobe.

Effekten du är ute efter (misstänker att du menar de släpande ljusen från strålkastare på bilar etc) uppnås genom att fotografen tar kanske 1 bild per 5:e sekund med nästan lika lång slutartid. Saker som rör sig fort blir då uttdragna och saker som är still blir skarpa. Sen sitter kameran på en platta som roterar nån grad mellan varje bild. Sätter han sedan ihop detta blir det en uppsnabbad film där 5 sekunder är en "frame", och med 25 bilder per sekund ger det ca 125 ggr snabbare "film" än verkligheten. Då han jobbat med stillbildkamera har han sedan stor möjlighet att zooma i sitt material då HD-videoupplösning ligger på drygt 1000 pixlar, och en kamera på över 3000 (i bredd). Klippet med berget och de svepande molnen är ett exempel på det.

Med en videokamera är du ju låst till dina 25 bilder per sekund, och får svårt att uppnå den släpande effekten. Finns dock eko-effekter som kan fuska fram liknande resultat, där man lägger ihop ett par sekunders videomaterial till en bild (tänk dig 25 bilder som ligger på varandra och alla lyser igenom, en stråkastare på en bil syns då som ett streck eller ett antal punkter). snabbar du sedan upp filmen får du nåt som liknar det du refererar till.

Men riktigt så enkelt som att köra ett plug-in till windows Video maker blir det nog aldrig...

Tillägg: Det här med molnen och människorna. Om man är lite smart när man filmar så ser man till att personerna och himmeln ligger separerade från varandra, alltså inga huvuden är framför himmeln. Du kan då dela bilden i två delar, en med uppsnabbad himmel, och en med film i vanlig hastighet på personerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar