Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TimeForPrint

Produkter
(logga in för att koppla)

wackodacko

Aktiv medlem
Har sett termen TFP på några ställen här på fotosidan men inte hittat så mycket konkret om hur det funkar. Köpte nyligen ett par studioblixtar och har trakasserat min familj & vänner sedan dess. ;)

Men som säkert flera med mig har upptäckt så kan det ibland vara svårt att hitta någon som vill ställa upp och agera modell. Så jag har funderat på att testa TFP. Så det vore kanon om det finns de som kan dela med sig av sina erfarenheter. Både modeller och fotografer.

Har några frågor att börja med:

- Brukar man skriva någon form av avtal? Och finns det några generella mallar att tillgå?

- Vad brukar ingå i "dealen"? Ex. antal bilder, leverans på cd eller som papperskopior?

Gå till www.modellbilder.se
Där kan du hitta kontrakt att använda och även modeller :)

Dem flesta kör nog att modellen får antingen alla bilder på CD (nästan alla kör ju digitalt) eller några utvalda retuscherade bilder på CD.

Men detta skriver man in i kontraktet.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Gå till www.modellbilder.se
Där kan du hitta kontrakt att använda och även modeller :)

Dem flesta kör nog att modellen får antingen alla bilder på CD (nästan alla kör ju digitalt) eller några utvalda retuscherade bilder på CD.

Men detta skriver man in i kontraktet.

/ Marcus

Eller så kan du besöka www.modellguiden.com och under "blanketter" ladda ner ett mer detaljerat TFP avtal som många använder just nu.

Sköt om dig och KRAM !!

Niklas

Marcus ,
Tack för länken ska kolla. Så de flesta brukar nöja sig med att få bilderna på CD?

Roine,
Kollade din FAQ. Mycket bra info. Har du gjort många TFP sessioner?

Vore kul om någon som gjort några TFP sessioner kunde beskriva en "typisk" session. Allt från hur man gör urvalet, kontakt med modell, fotosessionen och slutresultatet.

Hej

Japp, tror jag fotat ca 130 modeller på modellbilder + en hel del utanför modellbilder.

Det vanligaste är att man i början hänger med på de träffar som anordnas, man får då upp ett kontaktnät med andra fotografer och modeller.

Jag ger alltid modellen alla bilder vi tar, antingen som cd eller att de hämtar en stor zzip fil via nätet, de får alltid högupplösta bilder.

Typiskt idag för min del är följande arbetsgång:
1. Jag får ett mail från modellen
2. Jag svarar, frågar efter ålder (det utelämnas nästan allid) samt vad modellen tänkt sig för bilder. Samt inte minst viktigt, var modellen bor. Alla förutsätter vi fotografer bor i Stockholm....

3.Därefter så löser man det prakriska via mail, dvs försäkrar sig om att modellen vet vad denne vill, att denne gärna inte gåker själv utan har nån med sig och vet vad som gäller avseende sminkning osv, dvs var o en gör sin del samt att vi har nån ide att utgå ifrån.

4. Sen kommer förhoppningsvis modellen dagen D, det händer att så inte är ffallet, men jag är lyckligt lottad där, vid återbud har alltid modellen hört av sig utom i ett enda fall på rätt många år. Vi går nu igenom TFP releasen (avtalet) och hur vi förfar med bilderna o vem som har rätt att göra vad med bilderna. Vid fineart nude så är det extremt viktigt att vara överens innan.

5. Jag har då ställt upp mina prylar i vardagsrummet i förväg, gjort ordning i köket så modellen får vara ifred där o byta om, har spegel där, ett par mindre ikeabord för att lägga kläder på och dicka mm så de orkar dagen ut.

6. Sen tar vi några provbilder, tittar i datorn och kollar då främst smink + vilka vinklar som inte blir så bra.

7. Sen kör vi en serie bilder, kanske 5-20 bilder beroende på vad vi fotar, sen laddar jag ner dessa i en bärbar, modellen får titta först o radera de bilder denne känner är fel, sen tittar vi tillsammans o kolalr främst poserna som brukar vara stela i början.

8. Så kör vi steg 7 så länge vi har ideer och orkar.

9. Det tar ju sen ett bra tag för datorn att ta fram fullformats-jpg så jag brukar ta fram proofbilder (kör RAW på en Canon 1D mk2) och Capture 1. Proofbilderna är mindre jpg bilder, bränner en cd modellen får med sig och denne får fullformatet senare, oftast idag via bredband.

----------------------

För utesessioner blir flödet lite annorlunda, då får modellen kolla bilderna i kameran och det blir i regel inga proofbilder då jag oftast inte har dator med mig. Detta är oftast då i samband med träffar och man vill inte ha allt för mycket liggande i bilen under tiden man är ute o rör sig.

Roine

Wow. Svar på tal. Tackar för din inblick i TFP Roine.

Använder du något "standard" avtal eller skriver du anpassade avtal för varje session? Tips om vad man bör inkludera? (Det enda jag har att jämföra med är det som Niklas tipsade om.)

Senast ändrad:
Hej

Jag använder i princip det som finns på www.modellbilder.se, ursprunget till det har jag o Adam M som startade modellbilder gjort.

Om du mailar mig kan jag sända över det jag gjort. Om Niklas inte ändrat i sitt påminner det säkert om det jag har.

Roine

Roine

Brukar du inkludera papperskopior i dina sessioner eller levererar du bara digitalt? Och hur många bilder brukar det i regel bli? (Haha. Omöjlig fråga ... men ställer den i alla fall.)

Lämnar du även ut bilder som du inte väljer att gå vidare med för efterbehandling?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar