Annons

Time lapse

Produkter
(logga in för att koppla)

egs

Ny medlem
Hej.
Första inlägget i det här forumet. Jag är full av förväntan

Jag behöver hjälp med idéer och tips. Saken är den att där vi bor ska det byggas. Det ska byggas mycket och länge och eftersom vi kommer att ha en präktig utsikt över byggarbetsplatsen hade jag tänkt att göra en time lapse över hela projektet. Målet är att få en film som sammanfattar hela bygget, jag gissar att det kommer ta 3-5år, minst. Här kommer lite konkretare frågor och funderingar:

1. Intervall, jag funderar kring en bild var femte minut, det ger 288 bilder per dygn om man kör hela dygnet. Det känns som det blir en hanterlig datamängd om man tar bilder på ca 1MB styck.

2. Ska kameran gå på nätterna? Hur blir det bra på vintern när dom bygger i mörkret? Givetvis kopplat till 3.

3. Exponering, hur förhindrar jag att att exponeringen varierar från bild till bild? Kan man lita på kamerans automatik eller bör jag ställa på manuellt? Om man kör manuellt bygger det ju på att man utför justeringar löpande och gradvis, jag tror det blir för mkt jobb.

4. Utrustning, jag tänkte mig en vattentät låda fixerad på balkongen med kameran monterad i. Det kommer bli problem med smuts på fönstret på lådan, men det kanske helt enkelt går att putsa ibland mellan exponeringarna. Ska man köra med ett stort minneskort som man byter eller en sladd till en dator med lämplig mjukvara? I princip har jag två huvudalternativ:

A, en billig digital kompakt, typ en canon powershot med modifierad firmware eller liknande, med inbyggd funktion för timelapse och två minneskort, ett så stort som kameran hanterar och ett som sitter i medan man tömmer det andra.
Fördel: billigt, robust.
Nackdel: om minneskortet skrotar kanske man förlorar en veckas film, inte kul.
B, en digital systemkamera kopplad till en dator med lämplig mjukvara. Dator försedd med UPS
Fördel: Bra backupmöjligheter, bättre optik
Nackdel: Dyrare, mindre stabilt (antingen trött-windows med blåskärmsrisk men bra mjukvara eller stabil-linux men med ett enklare program), mekanisk slutare som kan haverera. K

Som sagt, det här är det jag funderat på hittils. Råd och tips mottages tacksamt.
/Erik
 
Det där var ju så bra Tommy. Nu blev jag sugen att pröva. Första och sista filmen är riktigt bra!
 
jag skulle kora med autoexponering eftersom det kommer vara valdigt stora variationer i ljus... du skulle sedan kunna kora ett scipt nar allt ar klart som laser ut exif-datan fran exponeringarna till en kurva som du kan anvanda for att manipulera/mjuka till skillnaden mellan enstaka bilder sa det blir mjuka fina overgangar.. kor du RAW sa kan du gora detsamma med fargtemperaturen, men kor du jpeg skulle jag nog satsa pa fast mittemellan vitbalans...

hade sjalv tankt borja experimentera med timelapse i maj eller juni fast over mycket kortare perioder...
 
Jag hade också tänkt börja med kortare perioder. Bygget drar inte igång på ett par år, så jag hinner experimetera lite under tiden.
 
Enda med timelapse som jag är rädd för är att jag ska slita på slutaren.
Tänkte köra varannan sekund i typ 10-20 minuter. Alltså 300-600 bilder.
Blir inte så himla många bilder innan man är uppe i 30000+ liksom.
Är jag rädd i onödan? Kanske borde filma istället då jag har en 5d mk ii. Eller köra min gamla 30D istället.
 
Enda med timelapse som jag är rädd för är att jag ska slita på slutaren.
Tänkte köra varannan sekund i typ 10-20 minuter. Alltså 300-600 bilder.
Blir inte så himla många bilder innan man är uppe i 30000+ liksom.
Är jag rädd i onödan? Kanske borde filma istället då jag har en 5d mk ii. Eller köra min gamla 30D istället.

man kan inte halla spegeln uppfalld da?

[edit]
oops, slutaren skrev du, inte spegeln..
man kanske kan ha slutaren konstant oppen och kora "elektronisk" slutare?
 
Enda med timelapse som jag är rädd för är att jag ska slita på slutaren.
Tänkte köra varannan sekund i typ 10-20 minuter. Alltså 300-600 bilder.
Blir inte så himla många bilder innan man är uppe i 30000+ liksom.
Är jag rädd i onödan? Kanske borde filma istället då jag har en 5d mk ii. Eller köra min gamla 30D istället.


Grejer är till för att användas, kör på! :)
 
Låter som ett skitcoolt projekt som säkert kommer bli snyggt. Lite funderingar:

1. Intervall. 1 bild var 5:e minut låter mycket med tanke på omfattningen. Det ger en dryg timmes film per år förutsatt att du kör bilderna i standard 25 rutor per sekund, 3-5 timmars material totalt alltså (en halv miljon bilder). En byggarbetsplats förändras inte så mycket på 5 minuter. Jag hade nog satsat på runt en bild i halvtimmen/timmen. Men har du energi och utrymme så är det ju bättre med för mycket bilder än för lite, man kan ju välja att dra upp "tidshastigheten" om man märker att det är händelselöst vissa perioder.

2. Natten kan du nog skippa. Men på vintern brukar det ju vara upplyst med gigantiska strålkastare a la fotbollsarena, så det kan ju bli rätt snyggt.

3. Exponeringen måste nog vara automatisk. Oavsett hur man gör kommer ljuset att fladdra när man jobbar med så långa tidsintervall (ena minuten sol, andra moln), bara att leva med. Men på soliga dagar kommer du få snygga skuggvandringar. Som du skrev, testa några dygn med olika inställningar innan allt sätter igång så ser du vilket som blir bäst.

4. Utrustning har jag inte så mycket input att komma med. Lådan bör ha stänk- och solskydd, som ett motljusskydd anpassat till brännvidden. Kanske med en enkelt utbytbar glasskiva, så du kan ha två och skifta snabbt, slippa stå och putsa och hoppas att det inte ligger kvar putsrester.

Om du inte redan gjort det, kolla med entreprenören om de är intresserade av foto-projektet. De kanske kan skjuta till lite budget. Byggföretag gillar att visa upp sina projekt, och ett omfattande bygge plåtat ur exakt samma vinkel under hela perioden är ju inte helt vanligt. Lycka till!
 
Hus-bygge

Hejsan,
Hoppas att detta är rätt ställe.
Vi ska bygga hus och jag skulle vilja använda en kamera för att skapa en time-lapse av detta. Problemet är att vi inte bor vid byggplatsen och att vi inte har någon ström där.
Några idéer på hur man löser detta?
/Sara
 
Hejsan,
Hoppas att detta är rätt ställe.
Vi ska bygga hus och jag skulle vilja använda en kamera för att skapa en time-lapse av detta. Problemet är att vi inte bor vid byggplatsen och att vi inte har någon ström där.
Några idéer på hur man löser detta?
/Sara

Enklaste sättet i så fall:
Om du nöjer dig med en ett par bilder per byggtillfälle (som du sedan skapar en film av genom att göra mjuka övergångar från bild till bild) så hittar du en bra plats för kameran. Du får ju tänka dig husets utbredning i bildutsnittet innan det är byggt. Markera exakt position (spika ner en plywood/plastskiva i marken eller liknande, med ett kryss målat på) Använd stativ, enbent funkar. Med konsekvent längd på stativet, konsekvent brännvidd på kameran, och konsekvent bildutsnitt, så kommer du när huset är färdigt att ha x antal bilder som du kan jobba med. Använd sedan ett redigeringsprogam för att skapa filmen. Sannolikt kommer du få korrigera bildernas postition/rotation lite så de ligger helt rätt, beroende på hur noggrant du plåtat.

Så hade nog jag jobbat iallafall.

(Edit: detta förutsätter ju att någon opererar kameran, men om ni inte är på plats så ofta kanske nån av byggpersonerna kan ta kameran och plåta nån gång under en kafferast. Kameran kan ju ligga klar att användas på skyddad plats.)
 
GardenWatchCam

Idéen till detta kom för ett tag sedan, då tänkte vi precis som du föreslog hitta en bra plats och åka ut då och då och ta kort och sedan få en liten film.
Men sen hittade jag denna GardenWatchCam och tänkte att det skulle vara coolt att sätta upp den någonstanns och "filma" på det sättet.
Problemet är att den säljs inte, vad vi har hittat, i Europa och den är stöldbegärlig. Hur fäster man upp den så att den inte blir stulen?
Eller finns det någon liknande kamera i sverige eller europa man kan köpa? Kanske till ett billigare pris och då mindre smärta om den försvinner?
Tack för hjälpen och idéen!
 
Bygg en fågelholk och sätt in en sådan kamera. Montera holken på ett träd så vinkeln täcker bygget. Se till så fästet klarar enkel ned/uppmontering.

Vem letar stöldbegärlig kamera i en fågelholk?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.