Annons

Time-lapse foto

Produkter
(logga in för att koppla)

cwiedel

Aktiv medlem
Tackar.

Ja visst, det kan jag göra.

Jag har kameran kopplad till min laptop och på laptopen kör jag ett program som heter GBTimeLapse som kan kan ställa in så att det tar bilder typ var 20:e sekund.

Sen när det hela har stått igång ett tag så tar man sina bilder (i den första filmen är där runt 200, i den andra runt 500) och fixar till dom lite.

Sen när man ska göra om bilderna till en film så tycker jag det är enklast att använda adobe flash. Där importerar man bara alla bilderna, ställer in vilken fps man vill använda och sen exporterar man filmen i det format man vill använda. (Jag exporterar till .avi och konverterar det hela senare till en .mov eller .swf)
 
Jag har också funderat på detta men är lite orolig för kameran. Om den t.ex. är specad att hålla 100.000 exponeringar är ju risken att kameran bara håller 200 filmer.
 
Glömmer du bort kameran efter en stund? Kan tänka mig att det annars känns lite konstlat liksom när man hela tiden har kameran där, eller till och med hör kameran? :)

Snyggt utfört i alla fall!
 
Webbkamera!

The Tor skrev:
Jag har också funderat på detta men är lite orolig för kameran. Om den t.ex. är specad att hålla 100.000 exponeringar är ju risken att kameran bara håller 200 filmer.

Då är det nog billigast, enklast och säkrast att köpa sig en vanliga Webbkamera... finns ju från runt 200:- om man iaf vill ha lite högre upplösning än 320x240 !

/andreas
 
The Tor skrev:
Jag har också funderat på detta men är lite orolig för kameran. Om den t.ex. är specad att hålla 100.000 exponeringar är ju risken att kameran bara håller 200 filmer.

Kompakter borde väl hålla för fler bilder.
 
The Tor skrev:
Jag har också funderat på detta men är lite orolig för kameran. Om den t.ex. är specad att hålla 100.000 exponeringar är ju risken att kameran bara håller 200 filmer.

Det tänkte jag inte ens på.. Men det har ni ju helt rätt i. Det jag märkte som slets dock, var batteriet. Det tog slut på en halv dag och det brukar räcka i veckor för mig annars.
 
Jag har även en 30d men jag köpte mig en G9 för att göra film med eftersom jag inte ville slita ut slutaren på min 30d. Det finns vissa fördelar med att använda kompaktkamera. Den håller för flera exponeringar, sköta zoom från datorn, live view på datorn.
 
-Per- skrev:
Hur får du bilderna att fördela sig i egna frames på tidslinjen?
Hittade funktionen! Importera en bild i en serie och flash frågar automatiskt om man vill importera hela serien, väljer man ja importerar den alla bilder till egna frames i tidslinjen, smidigt.
 
mattias__o skrev:
Är det någon som vet om det finns något liknande program till mac. GBTimelapse verkar bara finnas till Win.
Som Robin redan påpekat så finns timelapsefunktion i den programvara som följer med Canonkameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.