Annons

Timarvode, BLF

Produkter
(logga in för att koppla)

toj

Aktiv medlem
Hej, skall sälja en bild till kulturdelen på en av våra stora dagstidningar, de vill inte ge något absolut pris utan hänvisar till timarvode enligt BLF. jag befinner mig utomlands och har inte med mig min BLF-prislista, snabbt någon, vad ligger deras rekommenderade timarvode på?

arkiv och urvalsbilder:660:- för bild tagen utanför Sverige:1100
timersättning: för de första två timmarna 775:-/timme, därefter 590:- (plus moms)
Detta gäller för dagspress, veckopressprislistan är högre...

Har du redan tagit bilden och säljer den till dom eller är det en bild du ska ta på uppdrag för dem?
Viktig skillnad, deå den enligt BLF-avtalet äger rätt att återpublicera bilder som du tar åt dem på uppdrag.
Annars om det är en arkivbild så ska du ha betalt varje gång den publiceras.

tack för perfekt svar!

bilden är till en intervju med en snubbe i san francisco, resan dit var ju lång, har man rätt till något sorts resetidsersättning (schablon) eller är de här 1100 istället för 660 tänkta att täcka det?

vad kan man begära ersättning för, foto/intervjutillfället såklart, men också urval och efterbehandling antar jag?

det rör sig om en intervju som jag och en journalistbekant gjorde i SF utan klar köpare vid fototillfället, insäljningen har skett flera månader senare. det är väl inte att betrakta som arkivbild?

de 1100 är nog tänkta att inkludera ev. merkostnader ja. Däremot är det inte ovanligt att uppdragsgivare betalar tex en del av resekostnaden utöver timtaxan, men ska du sälja till dagstidningar lär du få strida för det...
Och nej, eftersom bilden inte är publicerad tidigare(?) kan den inte räknas som arkivbild.

toj skrev:
det rör sig om en intervju som jag och en journalistbekant gjorde i SF utan klar köpare vid fototillfället, insäljningen har skett flera månader senare. det är väl inte att betrakta som arkivbild?

Nej det är inte en arkivbild. Denna typ av jobb finns ingen prislista för. Man jobbar ju inte på direkt uppdrag och ofta genererar en resa många olika artiklar till olika tidningar.

Magasin betalar ofta en fast summa per sida man fyller. Det får väl bli en diskussion, men du kan ju i alla fall alltid kräva betalt för minst två timmars jobb utomlands, men du borde få mer.

toj skrev:

Det är då att betrakta som en arkivbild. Bilden är inte tagen på deras uppdrag. Minimum debitering enlgt BLF-taxa som arkivbild.
Om ni säljer artikeln som ni gör nu är det en förhandlingsfråga om du vill ha mer betalt. I den förhandlingen ska du beakta just de kostnader som du har haft för att kunna ta bilden och det betämmer ditt bud.

harabergsmannen skrev:
de 1100 är nog tänkta att inkludera ev. merkostnader ja. Däremot är det inte ovanligt att uppdragsgivare betalar tex en del av resekostnaden utöver timtaxan, men ska du sälja till dagstidningar lär du få strida för det...
Och nej, eftersom bilden inte är publicerad tidigare(?) kan den inte räknas som arkivbild.

Ur BLF:s Dagspress prislista 2005-2006
"Med arkiv- och urvalsbild avses bild vilken Säljaren har rätten enligt lagen om upphovsrätt till litterära och kontnärliga verk…"

Det handlar alltstå om arkiv/urvalbild.

hrojder skrev:
Ur BLF:s Dagspress prislista 2005-2006
"Med arkiv- och urvalsbild avses bild vilken Säljaren har rätten enligt lagen om upphovsrätt till litterära och kontnärliga verk…"

Det är kanske en lösrykt mening. Men även som uppdragsfotograf har man ju fulla rättigheter till sina bilder som fotograf. Det är bara om annat avtalas eller som anställd fotograf det är inskränkningar i upphovsrätten.

froderberg skrev:
Det är kanske en lösrykt mening. Men även som uppdragsfotograf har man ju fulla rättigheter till sina bilder som fotograf. Det är bara om annat avtalas eller som anställd fotograf det är inskränkningar i upphovsrätten.

Resten av citatet: "eller som Säljaren förvärvat försäljningsrätten till"

Enkelt, tidningen har inte gett fotografen i uppdrag att ta bilden, alltså är det en arkivbild.
Har inte fotografen avtalat bort sin upphovrätt så är det arkivbildspris som gäller, om man inte för handlar till sig ett annat pris.

froderberg skrev:
Nej det är inte en arkivbild. Denna typ av jobb finns ingen prislista för. Man jobbar ju inte på direkt uppdrag och ofta genererar en resa många olika artiklar till olika tidningar.

Magasin betalar ofta en fast summa per sida man fyller. Det får väl bli en diskussion, men du kan ju i alla fall alltid kräva betalt för minst två timmars jobb utomlands, men du borde få mer.

Men Hallå! Klart att det är en arkivbild!!!
Finns det ingen beställare när bilden togs så är det naturligtvis en arkivbild (i fotografens arkiv).

Hades skrev:
Men Hallå! Klart att det är en arkivbild!!!
Finns det ingen beställare när bilden togs så är det naturligtvis en arkivbild (i fotografens arkiv).

Möjligen formellt. Men jag skulle kräva mer betalt än annars om bilden är tagen i ett så specifikt sammanhang som en intervju. Det blir ju som ett fotouppdrag man säljer i efterhand.

Mer generella bilder från en resa är ju självklart arkivbilder.

Jag betalade 100 kr för BLF:s prislista.Helt okej enligt mig.
Andra bara frågar här på FS och får all info gratis.

"Skåningen" skrev:
Jag betalade 100 kr för BLF:s prislista.Helt okej enligt mig.
Andra bara frågar här på FS och får all info gratis.

Instämmer delvis. Trots allt är bildförsäljning en engångsföreteelse för många på FS som frågar.

/M (som låter jobbet betala)

froderberg skrev:
Möjligen formellt. Men jag skulle kräva mer betalt än annars om bilden är tagen i ett så specifikt sammanhang som en intervju. Det blir ju som ett fotouppdrag man säljer i efterhand.

Mer generella bilder från en resa är ju självklart arkivbilder.

Naturligtvis kan man förhandla priser, men det är ju en arkivbild man säljer. Vill jag ha mer betalt än vad BLF eller någon annan prislista säger är det ju bara att begära det.
(Om man sen får det är ju en helt annan sak)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar