Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tilt, swing och shift för EOS

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det någon här på FS som testat? Vore intressant att få kommentarer från några användare.

Hur pass dåligt blir resultatet med en DSLR?

Både själva Tilt/Shift-funktionen och användandet av MF-linser måste ju påverka resultatet rejält negativt.
Eller är det bara snack att dom nya "digitala" optikerna är synbart bättre än dom "gamla vanliga analoga" gluggarna?

Har aldrig provat själv med T/S på småbild men med storformat är det skoj att luta omkring standarder och gluggar.

Och som svar på Stellans fråga, kolla prislistan. (på zörk's hemsida alltså)
 
rob skrev:
Finns det någon här på FS som testat? Vore intressant att få kommentarer från några användare.

Hur pass dåligt blir resultatet med en DSLR?

Både själva Tilt/Shift-funktionen och användandet av MF-linser måste ju påverka resultatet rejält negativt.
Eller är det bara snack att dom nya "digitala" optikerna är synbart bättre än dom "gamla vanliga analoga" gluggarna?

Har aldrig provat själv med T/S på småbild men med storformat är det skoj att luta omkring standarder och gluggar.

Och som svar på Stellans fråga, kolla prislistan. (på zörk's hemsida alltså)

Här är en testbild tagen med Zörk-adapter, ett Pentax 67 45:a och Canon 20D. 45:an är nog inte den skarpaste, så när vädret blir bättre ska jag ta lite fler kort med den skarpare 75:an.
länk till bild: http://www.shiftlenses.com/images/burk.jpg
 
Det finns en mycket fin adapter för mellanformatsobjektiv, mest Hasselblad och Mamiya 645, med tilt och shift till småbild:
http://www.mirex-adapter.de

Tyvärr ligger shiften 90 grader fel mot tilt.

Men tilt upp till 10 grader i alla riktningar är möjligt.
 
Jag väcker en gammal tråd. Jag har kommit över en pentax 645-utrustning, och nu är jag sugen på att tilta optiken på mitt nikonhus. Men jag begriper inte om det är möjligt. Någon som vet hur det funkar med zörks grejor? Finns det med Pentax/nikon-bajonetter?

Finns andra leverantörer av det jag söker? Jag har googlat och googlat och dammsugit zörks sida, men blir inte klokare.

Eller ska man ge sig på hembyggen?
 
Eller ska man ge sig på hembyggen?

Ett mellansteg, hemmabygge till svindyr adapter, är optik från öst. Jag har en Arax TS80/2,8 (EOS). Jag köpte den från Shiftlenses, tror de heter yrkesfoto nu. Såg att 35'an var slut för ett tag sen, men 80'an fanns kvar. Om du kollar på Ebay så kan de heta Arsat. Hartblei har också optik till småbild. Annars finns Nikons egna, men de kostar väldigt väldigt mycket.

Hemmabygge funkar fint annars. Min är iofs handhållen och handfokuserad, men jag jobbar på att modifiera min Lensbaby Composer, så att jag har riktig optik i den. Lensbabies är förresten helt meningslösa i tiltsyfte eftersom oskärpan finns som en cirkel runt den skarpa punkten. Oskärpan blir även värre med mer tilt. Man kan t.ex inte lägga skärpan längs ett visst plan med vettiga resultat.
 
Mja, jag tänker att jag vill utnyttja den fina Pentax-45:an. Så det blir nog att försöka göra en väldigt kort bälgkonstruktion...

Gjorde annars en helt sladdrig och handfokuserad och -tiltad grej av en Agfa Isolette med tillhörande bälg och en nikonbajonett.
 
Kolla bara så att du får fokus på oändligt med vettiga avstånd mellan kamera och optik. Borde inte vara problem. Min Hasselblad-EOS adapter flyttar fram optiken en hel del.

Är det centralslutare på 645? Det är det enda som hindrat mig från hemmabygge med bladaren.
 
Jodå, det är ganska god marginal, ett par centimeter i alla fall.
Ingen centralslutare är det, däremot blir man antagligen låst till full bländaröppning, om man inte gör en nerbländningsmekanism. Det gör inte så mycket för min del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.