Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tillverka reflektorskärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

internetper

Aktiv medlem
Hej,
är det någon här som har testat att gjort egna reflektorskärmar..
Isåfall av vilket material och hur???

Tacksam för ev svar..
 
Frigolit är ett enkelt och billigt sätt att göra egna skärmar. Den bör vara ett par centimeter tjock så att den inte bryts av så lätt.
 
En annan variant är att köpa hopfällbara solskydd till bilen. Brukar kosta någon tia bara. Sedan byter man ut tyget mot ett tunt vitt tyg eller silvertyg. Blir som Lastolite, fast billigare.
 
Jag köpte ett solskydd till bilen på Micro, sånt där man sätter innanför vindrutan. Jag tror det kostade 40 kronor. Det består av två plastcirklar som går att vika ihop, 60cm var. Dom klipper man ut, så vips, har man två silverskärmar.

Edit: Ops, Ulf var snabbare, men det var inte den jag köpte, jag hittade en med silver på ena sidan, svart på andra. Artikel 00651
 
Senast ändrad:
En räddningsfilt för några tior är också användbar som reflexskärm. Filtarna har ofta en silver- och en guldsida. Perfekt, då kan man välja temperatur på det reflekterade ljuset.
 
Åk till Jysk Bäddlager där finns det tyg som är av samma sort som fina reflexskärmar till endast 56:-/meter 140 brett! Gör så stora/många skärmar du har lust till utan att bli ruinerad! Det finns även fint tyg till bakgrunder för små pengar där. Kolla deras velour i vitt, rött, blått eller svart.
www.jysk.se
 
Senast ändrad:
acke skrev:
En räddningsfilt för några tior är också användbar som reflexskärm. Filtarna har ofta en silver- och en guldsida. Perfekt, då kan man välja temperatur på det reflekterade ljuset.

Hittade i går kväll en minivariant av ovanstående. Köpte ett pkt gravad skivad lax, och "pappskivan" som den ligger ovanpå visade sig ha en silver- och en guldsida. Nu står den på tork i mitt diskställ... Vill man ha en större får man väl köpa ett kilo lax eller så :)
 
Platypus skrev:
Hittade i går kväll en minivariant av ovanstående. Köpte ett pkt gravad skivad lax, och "pappskivan" som den ligger ovanpå visade sig ha en silver- och en guldsida. Nu står den på tork i mitt diskställ... Vill man ha en större får man väl köpa ett kilo lax eller så :)

Hoppas den går att diska. Annars blir det en härlig doft i fotoväskan.
 
Jag har provluktat på den nu, och den verkar faktiskt ok... Annars vore det kanske något för den fotosidan-medlem som hade problem med en illaluktade kamera - ingen kan väl motstå lukten av lax?? ;)
 
Billiga och flexibla

Det finns tygsnuttar att köpa ibland, tyg som är liksom "metalliserat", olika färger, guld, silver, koppar... Det är bara att leta i lumpbodar, tygaffärer, stuvbitar... När du hittat ditt tyg så syr du på hörnbitar i något lite starkare tyg, i hörnen som fickor, och måtta till VP-rör (finns t.ex. på Clas Ohlson eller vilken el-affär som helst), något lite längre än avståndet mellan hörnen (diagonalt), 2st per skärm. Sätt i rören och vips har du fått till en lätthanterlig och billig reflexskärm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.