Advertisement

Annons

Tillverka egen bälg

Produkter
(logga in för att koppla)

juntantaara

Aktiv medlem
Hej!
Jag tillverkade egen bälg vilken blev inte dyr under 400 Kr. Material som jag använde, en bälg utdrag 30 cm.,en trasig Tokina converter utan lins, ett diareprostativ (från loppis) och tvåkomponentlim, kostnad under 400 Kr mot Nikons PB-6 5,5k.
 

Bilagor

  • Bälj.jpg
    Bälj.jpg
    14 KB · Visningar: 1,206
Hej!
Jag tillverkade egen bälg vilken blev inte dyr under 400 Kr. Material som jag använde, en bälg utdrag 30 cm.,en trasig Tokina converter utan lins, ett diareprostativ (från loppis) och tvåkomponentlim, kostnad under 400 Kr mot Nikons PB-6 5,5k.

Kanon, var fick du bälgen ifrån ?

Vad blir förstoringsgraden ?
Den närmar sej väl minst molekylnivå med det utdraget ?

//MW
 
Bälg

Kanon, var fick du bälgen ifrån ?

Vad blir förstoringsgraden ?
Den närmar sej väl minst molekylnivå med det utdraget ?

//MW

Det beror på vilket objektiv man använder, jag använder Micro Nikkor 60mm 1:1 då blir avbildningsskala väl 7:1 vid 300mm utdrag. Förstoringsgraden beror hur man projicerar bilden

Bälgen fick jag gemom mitt arbete, den var försedd för en optisk mätmaskin som hade skickats från USA men var fel typ./Eino
 
Jag skulle annars rekommendera att man anfaller en lämplig förstoringsapparat. Då får man (efter litet slöjdande) både en bälg och ett reprostativ. Behöver man bajonetter, så kan man hitta sådana (hane/hona) på billiga mellanringar från Tradera.

Men om man inte absolut vill bygga själv finns det ju faktiskt färdiga bälgar runt 500-lappen också. Att jämföra med Nikons snordyra köpebälg, då.
 
För 400 kr hittar man absolut en gammal manuell bälg. om man har tur så hittar kan man hitta ett specialanpassat motiv, eller ett manuellt makroobjektiv billigt.

Jag har två gamla Minoltabälgar och ett makroobjektiv anpassat till bäljen som jag köpt billigt. Med en adapter till AF så fungerar den bra.
 
Ja, verkligen billiga på E-bay, billigaste 17 £ + flygfrakt 13 £, då lönar det sig inte att börja krångla och bygga själva bälgen själv. Jag hade bälgen och andra greijer hemma , därför gjorde jag den själv.

/Eino
 
Ja, kanske det, men jag har ingen reverserigsring.

Kostar 129 eller nått i den stilen på tradera. Pirat ifs, men det är ju bara en metaldel så det kvittar för bildkvaliten...

Sen vat jag inte om 60/2,8 har 52mm i nosen så du kanske kan behöva en step-down ring?

Du borde komma under 250 inklusive frakt iaf och det är inte så farligt. Sen vet jag inagnting om hur 60/2,8 presterar omvänt, det är en av de moderna hokuspokus-konstruktionerna så man vet aldrig.
Annars är ju Micro-nikkor 55/3,5 aldrig fel att ha i väskan och kostar inte mycket, lika bra eller bättre än 60/2,8 på alla punkter om du frågar mig.
 
Kostar 129 eller nått i den stilen på tradera. Pirat ifs, men det är ju bara en metaldel så det kvittar för bildkvaliten...

Sen vat jag inte om 60/2,8 har 52mm i nosen så du kanske kan behöva en step-down ring?

Du borde komma under 250 inklusive frakt iaf och det är inte så farligt. Sen vet jag inagnting om hur 60/2,8 presterar omvänt, det är en av de moderna hokuspokus-konstruktionerna så man vet aldrig.
Annars är ju Micro-nikkor 55/3,5 aldrig fel att ha i väskan och kostar inte mycket, lika bra eller bättre än 60/2,8 på alla punkter om du frågar mig.

Det är 62 mm filtergänga på 60/2,8 och då måste man ha step-down ring.
 
Det är 62 mm filtergänga på 60/2,8 och då måste man ha step-down ring.

Då lutar det väl mer åt att punga ut lite mer och köpa sig en 55a...en mer välkorrigerad glugg frö normalt och mackro bruk hittar man inte bland småbildsibjektiven för det priset om alls över huvudtaget, den är byggd som småbildglugg rent mekaniskt men har mer släktskap en repro-glugg när det kommer till optiken.
 
Sen vet jag inagnting om hur 60/2,8 presterar omvänt, det är en av de moderna hokuspokus-konstruktionerna så man vet aldrig.
Annars är ju Micro-nikkor 55/3,5 aldrig fel att ha i väskan och kostar inte mycket, lika bra eller bättre än 60/2,8 på alla punkter om du frågar mig.

För allra bästa resultat bör man ställa in sådana här moderna objektiv (som har flytande linselement för att optimera prestandan för olika avbildningsskalor) på den omvända avbildningsskalan när man vänder på dem (om man t.ex. fotar vid skala 4:1 vrider man alltså avståndsringen till skala 1:4). Det bör dock sägas att behovet av detta minskar snabbt vid nedbländning samt att det i praktiken räcker att uppskatta avbildningsskalan på ett ungefär (om ni tror att avbildningsskalan är 4:1 när den i själva verket är 5:1 gör inget, ögonmått och huvudräkning räcker, skjutmått och miniräknare är overkill:)
 
Lägger ett par bilder som jag har exponerat genom bälgen.
 

Bilagor

  • PR 50.jpg
    PR 50.jpg
    15 KB · Visningar: 153
  • Gåta3.jpg
    Gåta3.jpg
    13.4 KB · Visningar: 152
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.