Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaniBoy

Medlem
Jag var ute och "street"-fotograferade på Göteborgskalaset idag när en man bakom mig mycket uppnofsigt frågade mig om jag har tillstånd.

Jag har ett canon 70-200 2.8 med en 2x extender på en 20D så endel uppmärksamhet drar man ju till sig.

Han: "Har du tillstånd?"

Jag: (Hörde honom men var inte säker på att han sa till mig, tog lugnt 2 foton till och vände mig sedan om)

Jag: Vilket tillstånd?

Han: Du vet vad jag menar!

Jag: Nej det vet jag faktiskt inte.

Han: Ähhhhh!

Sedan gick vi vidare och jag funderade på vad han egentligen menade.

Så nu vänder jag mig till er. Vad menade han egentligen? Så vitt jag vet får man fotografera fritt på allmän plats, om det inte är skyltat fotoförbud.

Just vid detta tillfälle fotograferade jag några poliser, råder det något särskilt förbud för det?
 
Johannes skämtade nog...

Antar att snubben som tilltalade dig endera var kraftigt berusad eller så var han bara korkad. Du behöver inga tillstånd för att fotografera på gatan.

//Larsa
 
de är jäckla inväcklad men du får fota på stan om
det inte är kränkande bilder men det kan vara svårt att definera vad som är kränkande eller ej,
folk har olika uppfattningar om det.
Datalagen i sverige gör det inte lättare att dokumentäre de som händer om man ska hela tiden
vara redd om att man bryter lagen.
 
[Skämt]

Han kanske tyckte du var söt och på detta viset försökte få din uppmärksamhet ?

[/Skämt]
 
Joi skrev:
de är jäckla inväcklad men du får fota på stan om
det inte är kränkande bilder men det kan vara svårt att definera vad som är kränkande eller ej,
folk har olika uppfattningar om det.
Datalagen i sverige gör det inte lättare att dokumentäre de som händer om man ska hela tiden
vara redd om att man bryter lagen.
Du får fota även om det är kränkande bilder,men du får inte publicera dom!
 
JojjoGbg skrev:
Du får fota även om det är kränkande bilder,men du får inte publicera dom!


De kan vara svårt att dömma vad som är kränkande eller ej, ju man får fota på stan men inte puplicera dom som kan uppfattas av somliga som kränkande.
Sedan kan man fundera varför fota om man inte får publicera bilderna.
 
Tack ska ni ha för svaren gubbar! Jag anade att det var ironi i johannes inlägg...

När mannen på stan frågade mig om tillstånd tänkte jag för en sekund "denna snubbe vet nått som inte jag vet"... men det visade sig att han inte alls visste vad han pratade om.
 
Bra att du svarade som du svarade Dani! Helt oskyldigt och samtidigt komiskt för dom som vet att man inte behöver något tillstånd! ;)
 
PUL är ännu inte ändrad och något rekvisit för kränkning finns inte i den just nu. Undantaget för konstnärlig verksamhet kan däremot vara tillämpligt.
 
Joi skrev:
de är jäckla inväcklad men du får fota på stan om
det inte är kränkande bilder men det kan vara svårt att definera vad som är kränkande eller ej,
folk har olika uppfattningar om det.
Datalagen i sverige gör det inte lättare att dokumentäre de som händer om man ska hela tiden
vara redd om att man bryter lagen.

Vem avgör INNAN bilden är tagen om den är kränkande eller ej?????

Det är bara att fotografera på precis som om du var mitt ute i skogen!
 
Fota pa! Jag fotade nagra poliser & vaktare under EM invigningen. De sa inte ett smack & da stod de anda precis framfor mig. :)
 
Nja

I frankrike är det faktiskt inte tillåtet att fota folk utan att först ha deras tillåtelse. En reaktion på Diana krashen.

Å andra sidan verkar lagen tillämpas ungefär som röda-gubbe lagen i sverige.
 
Ska till New York nu i september och dra på trissor jag msåte ha tillstånd om jag ska använda stativ i staden och i parkerna (2 separata tillstånd dessutom) Sen måset jag ha tillstånd om jag fotograferar utanförnågot företag osv osv.

För att få tillståndet måste jag ha kontaktinfo i usa inte så lätt.

Får väl spela dum turist :)
 
Jag klargör !

Mycket tokerier i en och samma tråd.

Du får fotografera precis vad du vill, på allmän plats. Alldeles ovasett om det är kränkande eller inte - för det behöver man INGET som helst tillstånd från myndighet eller personen du fotograferar. Det är bara att fotografera på. Endast dina moraliska, etiska, aspekter kan stoppa dig.

Så, får man fotografera nån som nyss spillt kaffe i knät, spytt på trottoaren, drattat på ändan, eller på annat sätt utmärkt sig över det vanliga?

Svar, JA!

Vad som anses kränkande, kan vara svårt att avgöra från fall till fall, eftersom vi människor inte är stöpta i samma mall, utan har olika värderingar, åsikter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.