Annons

Tillbehör till Pentax P50

Produkter
(logga in för att koppla)

Andone

Medlem
Jag har en Pentax P50 och funderar på att köpa lite extra saker till den som tex ett extra objektiv m, m.

Vilka märken kan jag använda till min gamla Pentax.

Min svärfar har en sak som han kopplar på sin gamla canon så att den laddar automatiskt, finns det till min pentax P50?

Om jag nu skulle köpa lite saker till min kamra hur vet jag att sakerna passar, vad ska jag kolla på när jag väljer tex ett nytt objektiv. Mvh Andreas..

Just Pentax är väldigt bra på att få sina saker att passa ihop med varandra.

Alla Pentaxobjektiv med bajonettfattning passar till din P50. (Vill du tvunget ha äldre objektiv med skruvgänga finns det en liten adapter-ring att köpa till som gör att sådana objektiv också passar.)
Nu har ju inte P50 autofokus, så AF-objektiv behöver du inte kosta på dig om du inte vill.
Men du KAN sätta ett AF-objektiv på kameran, det passar.
Alla AF-objektiv har förresten A-läget på bländarringen. Det behöver du för att kunna använda kamerans Programfunktion. Det är inte alla manuellt fokuserade objektiv som har det A-läget.

Andra fabrikat.
Tja, en del objektiv från Chinon passar till Pentax, dock inte alla.
Sedan alla "piraterna". Tamron, Vivitar, Sigma och allt vad de heter. De tillverkar objektiv till de flesta olika kameramärken, även Pentax. Då får man se till att just det objektivet du skall köpa passar till din kamera.

Vad din svärfar har som "laddar automatiskt" tror jag är en winder. Det är alltså en manick du skruvar fast under kameran och som drar fram ny film så du slipper göra det själv. Stämmer det?
Sådana finns till P50 också. Om du kollar på kamerans bottenplatta ser du kontakter och spår som windern använder.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad modeller heter som passar till P50.

Så, lite svammel i sena timmen, hoppas det kommer till nytta.
Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar