Annons

Tillbaks till foto , val av utrustning! Nikon D80..

Produkter
(logga in för att koppla)

Inga Larsson

Ny medlem
Jag har av av olika anledningar ej hållt i en kamera aktivt på runt 15 år, innan dess var jag en väldigt aktiv amatör men utrustningen har eskalerat mot digitalt så det är ju till viss del en helt ny värld. Framför allt har jag glömt mycket. Men mitt val efter lite research på både internet och runt i lokala affärer hamnade på en kamera med 2 olika objektiv.
Nikon D80
Sigma 50-150mm F2.8 ex dc hsm
Sigma 10-20mm F4-5.6 ex dc hsm

Verkar det vara en bra början att fota lite allt möjligt tycker ni? Eller ska man tex hålla sig till Nikons egna objektiv för bäst kompabilitet och resultat. Tacksam för svar! Elaborera gärna era tankar och rekomendationer.

m.v.h Inga
 
Jag tycker att de flesta vanliga bilder hamnar i det område där du inte har något, mellan 20 och 50 mm. Mina bilder alltså...

Jag skulle ha valt en normalzoom och eftersom du varit aktiv tidigare bör du veta om du tar "telebilder" eller "vidvinkelbilder".

Per
 
Tack för svar per! Ja du ser ju, minnet sviker redan här. Glömde säga att kameran kommer med ett kit av ett objektiv 18-70! Antagligen inte det bästa.
 
Jodå. Nikon 18-70 hör till de bättre av de zoomar som brukar säljas i paket med en kamera.
 
Nikons 18-70 har fått väldigt bra betyg, bland de bästa kit zoomar du kan få och väldigt prisvärt.

Sigma 10-20mm tycker jag defenitivt du ska köpa, bland de roligaste objektiven jag har använt och för tillfället är det det jag använder mest.

Ett alternativ är att välja 18-135mm objektivet istället för 18-70 om det går, båda de objektiven är skarpa och bra men har en del problem med vinjetering bl.a (mörka hörn vid vissa bländare och vissa motiv).

Älskar min D80, den gör allt jag vill och mer därtill, helt enkelt en superkamera och grymt skön att använda.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
En extern blixt också ! Kan inte nikon så där får någon annan ge råd. En riktig blixt ger så mycket mervärde än den interna så det är klart värt pengarna. Stativ har du kanske kvar.

/ Erik
 
På 15 år har det hänt en hel del, inte bara övergång till digitala hus! Den 18-70 som "följer med" är nog bättre än de flesta standardzoomar som såldes då, för 15 år sedan.

Jag tycker att ditt paket ser utmärkt trevligt ut, jag skulle gärna ha ett själv!

Per.
 
Själv valde jag alldeles nyligen följande utrustning i princip på ett bräde:
- Nikon D80 (hade D70 tidigare)
- 18-135 i paketet
- Sigma 10-20 mm
- Nikon 70-300 VR

Hade Nikonblixten SB600 sedan tidigare också, är väl av uppfattningen att en extern blixt är ett måste ;-) . Nikons egna är kanonbra.

Jag utgick från frågan: vilka brännvidder vill jag ha och kommer att använda i praktiken? Jag är gammal vidvinkelfantast, så Sigman är otroligt spännande och gedigen, men jag har inte använt det så mycket ännu.

För telezoomen ställde jag tre frågor till mig själv:
- hur lång brännvidd behöver jag?
- hur viktig är ljusstyrkan (i förhållande till vikt och pris)?
- vill jag ha vibrationsdämpning?

Det är ju helt individuellt, kan bara säga att jag själv är så himla nöjd med vibrationsdämpningen. För mig var den lagoma tyngden och storleken också av betydelse. Och minst 200 mm ville jag ha för mina motivval.

När det gäller den medföljande zoomen hade ju 18-70 räckt gott, men ibland har det varit skönt med lite mer tele utan att behöva byta objektiv.

Så jag har valt utifrån att jag ville ha brännvidder som verkligen täckte alla mina behov. Som gammal analog systemare tänker ju jag att jag täckt hela omfånget 15-450 mm. Dessutom med vibrationsdämpning på telezoomen så att jag kan fota på fri hand på motsv 450 mm under goda omständigheter.

Men,som sagt, du vet ju själv bäst vilka brännvidder du vill ha. Och de påkostade "piratobjektiven" håller bra klass och funkar bra.

Just det - D80 är en underbar kamera.
Just det 2 - jag har också Nikons 50/1,8 bara för att det är så smidigt, billigt och bra och det är skönt att slippa en tung zoom ibland.
 
Vet inte om du hört det men det kan vara bra att tänka på att eftersom sensorn på en digitalkamera inte är lika stor som filmen i en analog så stämmer inte riktigt brännvidden. Nikon har en förlängning av 1.5 så ett 70-300mm blir ett 105-450mm om man räknar om det till 35mm film.
 
Zotamedu skrev:
Vet inte om du hört det men det kan vara bra att tänka på att eftersom sensorn på en digitalkamera inte är lika stor som filmen i en analog så stämmer inte riktigt brännvidden. Nikon har en förlängning av 1.5 så ett 70-300mm blir ett 105-450mm om man räknar om det till 35mm film.
Precis, därav blir mina brännvidder från 10 till 300 mm motsvarande 15 till 450 mm om man tänker film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.