Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till vilka kan man sälja sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

robka144

Medlem
Hej!

Jag tycker det är roligt att ställa upp i fototävlingar, men skulle gärna vilja mig på ett försök till att sälja mina foton. Det är i huvudsak resebilder jag har och är mest nöjd med, men även bilder som dokumenterar det vardagliga Sverige. Vad bör man tänka på om man vill sälja sina foton? Hur gör du/ni?

Någon som har tips på hur man presenterar sina bilder för potentiella kunder? Kontaktsätt? Är det lämpligt att lämna en färdig offert eller diskutera sig fram till ett pris?

Vilka kan man kontakta? Reklambyråer? Resetidningar? Bildbyråer?
Har ni några konkreta exempel på företag som kan vara intresserade?

Är det att rekommendera att F-skattsedel? Egen firma eller annan företagstyp? Någon som testat Frilans Finans? (http://www.frilansfinans.se/main.php)

Oerhört tacksam för svar!!!

MVH
Robin Karlsson

Tillägg

Tillägg:

Hur lyckas man med att framstå som seriös när man ska sälja foton? Bör man ta betalt genom plusgiro eller fakturering?

Börja nu först med att sätta ihop ett bra portfolie, 20-30 bilder blir säkert bra. Kolla att den innehåller ett så brett bildurval som möjligt, för du vill visa allt du kan. När portfoliet är i det skicket att du inte behöver förklara dej över en enda bild, dvs. du kan bara lämna över det och låta bilderna tala för sej själv, så kontaktar du alla bildbyråer, tidningar whatever som du kan tänka jobba för eller sälja bilder och ber att du får komma över och visa vad du har. Det är alltid bättre att visa sej personligen. För du kan ge dej fan på att varje bildbyrå och tidning kontaktas dagligen av en handfull förbannat duktiga fotografer, det handlar om att sälja sin personlighet tillsammans med bilderna och visa att man är en bra typ att samarbeta med.

Börja med det här, sen kan man börja diskutera priser. Dom flesta byråerna har standard taxering. Skattekort brukar gå bra till en början, men ganska fort lönar det sej nog att fundera över att starta enskilt företag.

Hej!

Det enda sättet att få de som använder sådana bilder som du tar är att kontakta dem och fråga om de är intresserade av bilderna. Hur ska de annars veta att du finns. Mejla precis de du nämner "Reklambyråer? Resetidningar? Bildbyråer?" och fråga hur de arbetar med foton och hur du ska gå till väga om du tror att du har några bilder som de kan vara intresserade av. Lär dej skriva reportade och artiklar. Det i kombination med att du fotar blir ännu mer attraktivt för de uppdragsgivare du nämner. Gå gärna dit eller "råka" hamna på samma ställen som dem.

Smäll ihop en enkel snygg hemsida som visar några få av dina bästa bilder och länka alltid med sidan i dina mejl. Det blir din portfolio! Glöm inte att lägga med kontakt uppgifter.

Hur ska du vara seriös... enkelt. Ta bra bilder och leverera/prestera gärna mer än du lovar,"pacta sunt servanda", var alltid vänlig, lyhörd och bestämd och ta ett nej på rätt sätt.

Starta en egen firma och lös betalning med faktura på antingen plusgiro eller bankgiro. Gör det som är enklast för dej. Se till att ha f-skatt och momsregga dej och skriv det på fakturan. Med andra ord blir det till att snoka runt på www.skatteverket.se och google ett tag ;)

Kör hårt!

Starta en egen firma ... Se till att ha f-skatt och momsregga dej och skriv det på fakturan.
Nja, det tycker jag man ska strunta i till en början. Bättre (på alla sätt) att deklarera för hobbyverksamhet så länge det är just detta.

Allt om det hittar man förstås på Skatteverkets webbsajt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar