Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till Kreta med stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
hej hej, imorgon bär det av till kreta. Problemet är ju att jag vill ha med mig mitt stativ (manfrotto 05 proxb med manfrotto 488 huvud).
Det sitter ju fast spänt på väskan, säkert fast spänt.

Men bryr sig flygbolagen om det? Kan man ha det med sig som bagage eller måste man checka in det? Hur gör jag bäst att skydda det när jag ska checka in det?

Linda in skiten i soppåsar och tejpa?

Jag packar för säkerhets skull alltid stativet i väskan som checkas in. Är rädd för att man annars blir stoppad i säkerhetskontrollen men jag vet inte.

Det får inte tas med som handbage! Packa helst ner det i en väska och checka in det. Jag brukar skruva isär det, då får mitt plats på diagonalen i min resväska.
Trevlig resa! /MVH Barbro

Jag checkar in mitt stativ när jag flyger. Själv har jag stativ och vandringsryggsäck i en flygsäck från Stadium (kostar ett par hundra kronor). Har funkat ypperligt hittills och man slipper oroa sig för saker som sitter utanpå väskan (flygsäcken går att låsa med hänglås).

Jag checkar in mitt stativ när jag flyger. Själv har jag stativ och vandringsryggsäck i en flygsäck från Stadium (kostar ett par hundra kronor). Har funkat ypperligt hittills och man slipper oroa sig för saker som sitter utanpå väskan (flygsäcken går att låsa med hänglås).

Nu vet jag inte hur stort det där stativet är men jag skulle inte våga checka in mitt (aluminium) så jag tar alltid med det ombord. Jag har det i den väskan som kom med (inte i rygsäcken alltså) och säkerhetskontrollen kollar det ibland men utan problem, inga vassa delar.

Det får inte tas med som handbage! Packa helst ner det i en väska och checka in det. Jag brukar skruva isär det, då får mitt plats på diagonalen i min resväska.
Trevlig resa! /MVH Barbro

Givetvis har olika flygbolag olika regler och mått/vikt på handbagage. Men normalt så är det inga problem att ta med stativet utan att checka in det. Själv så checkar jag aldrig in mina stativ.

Nu vet jag inte hur stort det där stativet är men jag skulle inte våga checka in mitt (aluminium) så jag tar alltid med det ombord. Jag har det i den väskan som kom med (inte i rygsäcken alltså) och säkerhetskontrollen kollar det ibland men utan problem, inga vassa delar.
Manfrotto 055 XPRO B, som både jag och trådskaparen har, är 65,5cm högt ihopfällt utan huvud. Så detta är bäst att kolla upp att det är ok innan det medtages som handbagage. T ex Ryan Air brukar ha ganska snåla restriktioner. Jag packar ner stativet i väskan så det ligger stabilt och checkar in. Det har aldrig blivit problem, så slipper man ha med ett bökigt stativ på planet. :)

Manfrotto 055 XPRO B, som både jag och trådskaparen har, är 65,5cm högt ihopfällt utan huvud. Så detta är bäst att kolla upp att det är ok innan det medtages som handbagage. T ex Ryan Air brukar ha ganska snåla restriktioner. Jag packar ner stativet i väskan så det ligger stabilt och checkar in. Det har aldrig blivit problem, så slipper man ha med ett bökigt stativ på planet. :)

Oj...det var grejer det jag reser med ett Manfrotto 728B som jag tror är 50cm. Googlade lite snabbt och det verkar vara två maxmått som är vanliga, 45cm och 56cm.

Jag checkar alltid in mina stativ o huvuden.I ena väskan ligger ett gitzo stativ o i den andra ett manfrotto stativ med panorama huvet 303 sph.
Har bara hänt en gång att väskan inte kommit fram o det var på hemresan.
Den hittades efter 1 dag.Har rest ca 10 resor varje år sista 7 åren.
I kamera väskorna finns det ingen plats så jag har inget val.

Det är också en säkerhetsfråga. Jag fick inte ta med mitt stativ som handbagage eftersom det kunde användas som vapen, att slå med. Så det blev till att snabbt packa ner det och checka in. Efter det har jag det alltid nerpackat.

blir nog så att jag packar ner skiten. Orkar inte ha och göra med folk i tulle osv.

Jahapp, då drar man snart. Lite foton kommer väl därifrån. Om jag överlever flygresan...

Det är också en säkerhetsfråga. Jag fick inte ta med mitt stativ som handbagage eftersom det kunde användas som vapen, att slå med. Så det blev till att snabbt packa ner det och checka in. Efter det har jag det alltid nerpackat.

Ok, jag har väl haft tur eller så är mitt stativ inte lika "potent" men jag har flugit MÅNGA ggr med det i handen/handbagaget. Arlanda och tillbaka. Nyköping/Västerås bojkottar jag av flera anledningar.

Jag får alltid ta med mitt stativ eller min monopod. Och det är oavsett vilket land jag reser i.
Konstigt du får ta med paraply, kryckor,stöd-käppar osv. De kan ju också användas som vapen exakt på samma sätt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar