Annons

Tiff till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Jag har ett par mappar med ganska tunga tiff filer. Vill enkelt spara dem i jpeg. Finns ett bra program för detta? Hur gör ni?
 
Jag konverterar ofta många bilder från tiff till jpeg. Kör du Photoshop spelar du in ett makro och kör helt enkelt en bild med att Öppna>Spara. Sedan kan du batcha genom Automatisera>Gruppera.
 
Jag konverterar ofta många bilder från tiff till jpeg. Kör du Photoshop spelar du in ett makro och kör helt enkelt en bild med att Öppna>Spara. Sedan kan du batcha genom Automatisera>Gruppera.

Det var längesedan jag använde Photoshop men menar du att det inte finns någon simpel enkel export från TIFF till JPEG som kan exportera mer än en bild i taget?? Det finns ju i de flesta RAW-konverterare sedan hedenhös?? Ja visst, man kanske traditionellt jobbat med en bild i taget i Photoshop men ändå :)

Är det ingen som tänker produktivitet hos Adobe??

"Kör du Photoshop spelar du in ett makro och kör helt enkelt en bild med att Öppna>Spara. Sedan kan du batcha genom Automatisera>Gruppera."

För mig låter det som ett skämt år 2024. Jag är faktiskt genuint förvånad.
 
Det var längesedan jag använde Photoshop men menar du att det inte finns någon simpel enkel export från TIFF till JPEG som kan exportera mer än en bild i taget?? Det finns ju i de flesta RAW-konverterare sedan hedenhös?? Ja visst, man kanske traditionellt jobbat med en bild i taget i Photoshop men ändå :)

Är det ingen som tänker produktivitet hos Adobe??

"Kör du Photoshop spelar du in ett makro och kör helt enkelt en bild med att Öppna>Spara. Sedan kan du batcha genom Automatisera>Gruppera."

För mig låter det som ett skämt år 2024. Jag är faktiskt genuint förvånad.
Lugn nu. Jag "menar ingenting", men det är så jag arbetar med mappar som innehåller ett större antal filer som ska konverteras och göras om storleksmässigt på en gång.

Finns säkert nån här som kan andra knep i Photoshop, och jag vet ju inte ens vilket program Bo använder.
 
Om du kan tänka dig att använda ett textbaserat verktyg finns ImageMagick. Jag har använt det till en del saker liknande det du vill göra, och det funkar väldigt smidigt: ge rätt kommando, tryck Enter och låt datorn stå och tugga.

Kruxet är att du måste läsa dokumentationen, för att ta reda på vilket kommando du skall ge.
 
Jag hade också använt ImageMagick för detta. Här är ett kommando för att konvertera alla filer i nuvarande mapp:
for file in *.tif; do; f=$(basename $file .tif); magick $f.tif $f.jpg; done
Det finns massor med flaggor man kan skicka till magick för att kontrollera konverteringen.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
God morgon "nattugglor". Tack för svar och tips.Jag har ju PS och det kanske är där jag har möjlighet att utföra den här operationen.
 
Cambo, använder du Mac? I så fall går det att med Automator skapa en Service som blir tillgänglig i Finders menyer för att konvertera TIFF - JPG. Om du vill kan jag skicka koden som du får installera.
Det är alternativ 2 i den här uppräkningen.
 
Det kanske vore en lösning. Nu är jag ingen akrobat på PS så enklast är bäst
 
Senast ändrad:
Cambo, använder du Mac? I så fall går det att med Automator skapa en Service som blir tillgänglig i Finders menyer för att konvertera TIFF - JPG. Om du vill kan jag skicka koden som du får installera.
Det är alternativ 2 i den här uppräkningen.
Tack det vore fint med några alternativ.
 
Cambo, använder du Mac? I så fall går det att med Automator skapa en Service som blir tillgänglig i Finders menyer för att konvertera TIFF - JPG. Om du vill kan jag skicka koden som du får installera.
Det är alternativ 2 i den här uppräkningen.
Graphic Converter är väl en gammal klassiker på Mac annars. Shareware, så det är ju inte gratis, men går ju att testa.
 
Graphic Converter är väl en gammal klassiker på Mac annars. Shareware, så det är ju inte gratis, men går ju att testa.
Automator grejen installeras som en Quick action och nås med ett högerklick på filen och klart.
Nackdelen är att originalet tas bort och det finns inga inställningar att göra.
 
Du kan förstås spela in ett makro i Photoshop, men allra enklast är att göra det via Bridge (Export-fliken). Där kan du dessutom snabbt skapa fler "recept" om du ofta exporterar på samma sätt, i samma storlekar etc.

Ja det låter ju i så fall som en mycket mer naturlig lösning att göra det via Bridge eller någon RAW-konverterare såsom Lightroom kanske.
 
Jag kan tipsa om att Affinity erbjuder 6 månader test av alla deras program. Gå till https://affinity.serif.com/en-us/ och registrera med email - det finns en länk högst upp på sidan. Sen kan du testa Affinity Photo/Designer/Publisher på MacOS/windows/IPad. Det är inga krav kopplade till testperioden. I Affinity Photo kan du köra batch-job och spara till olika format - se bifogade skärmdumpen
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2024-07-11 kl. 19.11.38.png
    Skärmavbild 2024-07-11 kl. 19.11.38.png
    316.5 KB · Visningar: 7
Om du använder "Lightroom Classic" så finns det en funktion i Biblioteks modulen under Arkiv/Exportera där du kan välja de bilder du vill exportera och hur detta skall ske ex. till .jpg med en massa inställningar ex. storlek, kvalitet osv.
 
Jag brukar ofta använda irfanview när det kommer till batchkonverteringar som inte är av NEF-format.
Finns att klicka hem gratis från Microsoft Store.
 
ANNONS