Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tiff till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Vad väljer man för storlek, antal pixlar upp och ner då det finns ganska tunga tiff-filer som ska levereras som jpeg´s för tex hemsida? Har PS.
 
Det beror på hur stora de ska visas på hemsidan och så optimerar man mot det.
Maxstorlek på min sida är 2000 x 1200px. Då skalar jag ned till 2000 px i bredd först, beskär höjden till 1200 px, uppskärper bilden och exporterar den till jpeg med 70% eller 80% i kompressionskvalitet.

Är det till kund levererar jag en fullstor jpeg och en som är optimerad för den plats den ska användas på.
 
Finns något enkelt sätt att från en mapp med tiff enkelt skala ner samtliga filer till den jpegstorlek man önskar. Via Camera raw?
 
Om det inte måste vara Cameron Raw så kanske Imagemagick kan vara ett alternativ.

 
Verkar bra. Men hur kan det vara helt gratis och utan reklam?
Visst är det fantastiskt!
Det finns en hel värld av Open Source där utvecklare delar med sig till varandra och till andra. De gör detta med vetskap om att de får minst lika mycket tillbaka av andra som också delar med sig.
Sedan vet jag inte om detta gäller just den nämnda programvaran. Med det finns gott om krafter som inte är direkt kommersiella.
 
Det beror på hur stora de ska visas på hemsidan och så optimerar man mot det.
Maxstorlek på min sida är 2000 x 1200px. Då skalar jag ned till 2000 px i bredd först, beskär höjden till 1200 px, uppskärper bilden och exporterar den till jpeg med 70% eller 80% i kompressionskvalitet.

Är det till kund levererar jag en fullstor jpeg och en som är optimerad för den plats den ska användas på.

Sen optimerar många bilder mot hur stor skärm de visas på så där är ju ytterligare en parameter. Antingen låter man det ske automatiskt eller så kanske man levererar 4 olika storlekar på varje bild om man vill optimera varje storlek. Särskilt också när de flesta sitter med HDPI-skärmar.
 
Du kan göra konvertering till jpg direkt från camera raw för flera bilder, på samma sätt som när du exporterar en bild. Markera bara flera och välj exportalternativ
 
Om du fotar med Canon, så kan deras medföljande programvara DPP (Digital Photo Professional v.4 men också tidigare versioner sedan länge) lätt fixa TIFF > jpeg också (File>Batch process...osv), utöver att vara en ok råformats-konverterare/bildbehandlare för både PC och Mac. Programvaran levererades tidigare på medföljande CD vid köp av kameran, numera kan den laddas ner gratis av Canon-ägare.
/B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.