Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tiff till JPEG - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Filip H

Medlem
Efter att ha fotat analogt, framkallat och scannat negativen har jag dem nu i tiff-format i datorn. Mitt problem är att jag vill göra om dem till JPEG men inte lyckas med detta.

Om jag öppnar filen i PS (cs3) och går in under "spara som" finns JPEG inte att välja under filformat. Alternativen för filformat är färre än om jag öppnar en jpeg eller RAW-fil som jag brukar. (brukar använda psd som arbetsformat och slutspara i jpeg) På samma sätt kan jag inte spara en jpeg eller psd-fil i tiff-format.

Tacksam för hjälp!
 
Dina bilder är förmodligen i 16-bitar och jpeg kan bara hantera 8 bitars färgdjup.
Image -> Mode -> 8 Bits/channel (jag har engelskt Photoshop, i svenska borde det vara nåt i stil med Bild -> Läge -> 8 bitar).
 
Tack ska du ha!
Det fungerade direkt, lysande!
Förlorar man information när man går över till 8 bitar? Jag sparar ju originalet, men kan vara kul att veta hur det fungerar och vad det eg betyder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.